
Az itt tárgyalandó büntetô, polgári és sajtó-helyreiga-

zítási ítéletek egy-egy közszereplést vállaló személyi-

ség ügyében születtek. Közös vonásuk, hogy a bíró-

ságoknak abban kellett állást foglalniuk, meddig ter-

jed a közélet szereplôinek szabad bírálhatósága és hol

kezdôdik jogi védelmük a kritikával szemben. Mi-

elôtt a tendencia-értékû ítéleteket értékelném, érde-

mes bemutatni az ítélkezési gyakorlat változásait

meghatározó elôzményeket, jelesül az Alkotmánybí-

róság 36/1994. (VI. 24.) AB határozatát, mely meg-

semmisítette a Büntetô Törvénykönyvnek a „hatóság

és hivatalos személy megsértése” elnevezésû tényál-

lását. Ennek az alkotmánybírósági döntésnek a kö-

vetkezményeként – mint látni fogjuk –, mind a bün-

tetô bíróságok becsületsértési, rágalmazási ítéletei,

mind pedig a személyiségvédelmi és sajtó-helyreiga-

zítási perek elbírálása változott a bírói gyakorlatban. 

AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG 
A HIVATALOS SZEMÉLYEK 

BÍRÁLHATÓSÁGÁRÓL

A rendszerváltás által megkövetelt nyilvánosság egyik

fontos követelménye volt a hatalom és képviselôi ko-

rábbi bírálhatatlanságának és sérthetetlenségének

megszüntetése. Ugyanakkor az 1990-es demokratikus

választásokat követôen megalakult kormány bizonyos

törekvései mintha éppen ezzel ellentétes irányba ha-

tottak volna. Hogyan másként értelmezhetô például a

90-es évek elején felmerült az a kormányzati szándék,

amely az állam legfôbb közjogi méltóságait külön bün-

tetôjogi védelemben kívánta részesíteni. Arról az ötlet-

rôl van szó, hogy a Büntetô Törvénykönyv – mintegy

felelevenítve a királyi sérthetetlenség intézményét –

nyilvánítsa bûncselekménynek és sújtsa többéves bör-

tönnel a legfôbb közjogi méltóságok (a köztársasági el-

nök, a miniszterelnök, stb.) személyét vagy hivatali in-

tézkedését nyilvánosan sértô vagy lealacsonyító kifeje-

zések használatát. Ez a jogalkotási szándék motiválta

az igazságügy-miniszternek az Alkotmánybírósághoz

benyújtott azt az alkotmányértelmezési indítványát,

melyben arra a kérdésre várt választ: a köztársasági el-

nök sérthetetlenségére vonatkozó alkotmányi tétel

kényszerítô szükségszerûséggel írja-e elô az elnök

megsértésének bûncselekménnyé nyilvánítását?

Az Alkotmánybíróság az 1991-ben hozott határoza-

tában leszögezte: a törvényhozó döntésére tartozik,

hogy a köztársasági elnök büntetôjogi védelmét kiter-

jeszti-e az elnök becsületére, hírnevére. Ha azonban

a törvényhozó úgy döntene, hogy az elnök becsületé-

nek és méltóságának fokozott védelmét állapítja meg,

az Alkotmánybíróság felhívja a figyelmet arra, hogy

ennek során a szabad véleménynyilvánításhoz való al-

kotmányos jog lényeges tartalmát nem korlátozhatja.

Mert ha fontos érdek fûzôdik is ahhoz, hogy az állam

legjelentôsebb vezetôit és rajtuk keresztül funkcióju-

kat tisztelet és becsület övezze, ennél is nyomósabb

érvek szólnak amellett, hogy a közhivatalt és politikai

tisztséget betöltôk ténykedése és személye minden-

kor nyilvános bírálat tárgya lehessen.1

Végül a törvényhozó e dilemmát úgy oldotta meg,

hogy nem alkotott ugyan új önálló büntetôjogi tény-

állást a köztársasági elnök becsületének védelmére,

ugyanakkor 1993 tavaszán – a „hatóság és hivatalos

személy megsértése” tényállásának említett szigo-

rításakor – a hivatalos személyek körét kibôvítette a

köztársasági elnökkel és a miniszterelnökkel. Ugyan-

ekkor szinte az egész államapparátus a „sérthetet-

len” személyi körbe került: a politikai államtitkárok,

az alkotmánybírák, az ombudsmanok, közjegyzôk, sôt

az Alkotmánybíróság, az Állami Számvevôszék, a

Köztársasági Elnöki Hivatal, az Országgyûlés Hivata-

la érdemi munkatársai is.

1994-ben azután egy indítványra az Alkotmánybí-

róság azonnali hatállyal megsemmisítette a Büntetô

Törvénykönyv e rendelkezését. Ez volt az a tényál-

lás, amelynek alapján a bíróságok minisztereket bírá-

ló politikusokat, illetve társadalomtudósokat marasz-

taltak el. Elôbb az akkori belügyminiszterrel kapcso-

latban egy ellenzéki képviselô nyilatkozott úgy a te-

levízió nyilvánossága elôtt, hogy az az 1990-es taxis-

blokád alkalmával a tömegbe lövetést „fontolgatta”. A

másodfokú bíróság jogerôs ítéletében elmarasztalta a

képviselôt, mégpedig kifejezésének („tömegbe lö-

vet”) a becsület csorbítására alkalmas módja miatt. A

fellebbezési fórum nem talált olyan érdeket, amely

indokolta volna a valóság bizonyításának elrendelé-

sét a sértônek ítélt kijelentéssel kapcsolatban. A

képviselô felülvizsgálati kérelme alapján viszont

1993 szeptemberében a Legfelsôbb Bíróság hatályon

kívül helyezte az ítéleteket, s az elsô fokú bíróságot

FUNDAMENTUM / 2000. 2. SZÁM   tanulmány / 17

Halmai Gábor

KÖZSZEREPLÔK SZEMÉLYISÉGVÉDELME 
KONTRA KÖZÜGYEK VITATHATÓSÁGA



új eljárásra utasította. A legfôbb bírói fórum ítéleté-

ben megállapította, hogy a korábbi ítéletek jogsértô-

ek voltak, mert a bíróságok nem rendelték el a való-

ság bizonyítását.

1993 nyarán a miniszterelnök a kormány nevében

ugyancsak a Btk. 232. §-a alapján jelentette fel azt a

politológust, aki egy vidéki elôadása során állítólag a

következô kijelentést tette: „A közigazgatásban ki-

alakult a tökéletes korrupció: pontosan meg lehet

mondani, melyik minisztert vagy fôosztályvezetôt

mennyiért lehet megvenni.” A kutatót a másodfokú

bíróság pénzbüntetésre ítélte. Végül a Legfelsôbb Bí-

róság felülvizsgálati kérelem nyomán lefolytatott el-

járásában felmentô ítéletet hozott.

Az alkotmánybírák 1994-ben született döntése ér-

telmében jóllehet elvileg nem ellentétes az alkot-

mánnyal a hatóság vagy a hivatalos személyek becsü-

letének vagy jó hírnevének büntetôjogi védelme,

azonban a közhatalmat gyakorló személyekkel, vala-

mint a közszereplô politikusokkal kapcsolatos véle-

ménynyilvánításban messzebb lehet elmenni, mint

más személyek esetében. Márpedig a magyar Btk. a

közszereplôket szigorúbb szabályokkal védte a sértô

szavaktól. E rendelkezés megsemmisítésével a hiva-

talos személyek becsületének védelme is a Btk. min-

denkire vonatkozó becsületsértési és rágalmazási

tényállásai alapján történhet. Az Alkotmánybíróság

azonban a jogot alkalmazó bíróságok számára több út-

baigazítást is megfogalmazott. Az egyik szerint a vé-

leményszabadság által védett, így nem büntethetô

véleménynyilvánítás köre a hivatalos személyek te-

kintetében tágabb kell legyen, mint más személyek-

nél. Az alkotmánybírák másik elvi tétele teljes mér-

tékben tiltja az értékítéletet kifejezô véleménynyil-

vánítás büntetését, bármennyire sértse is az a bírált

hivatalos személy becsületét. A becsület csorbítására

alkalmas tényállítások büntetése pedig csak akkor te-

kinthetô alkotmányosnak, ha a tényt állító személy

tudta, hogy közlése, lényegét tekintve valótlan, vagy

azért nem tudott annak valótlanságáról, mert pl. az új-

ságírói hivatása alapján tôle elvárható figyelmet elmu-

lasztotta.2

Az Alkotmánybíróságnak ez a döntése úgyszólván

szabad kezet adott nemcsak a bátor véleményt mon-

dó publicisztika, hanem a tényfeltáró újságírás számá-

ra, még azokra az esetekre is, ha a közügyekben fel-

tárt tények sértenék a közhatalom gyakorlóinak a be-

csületét. Sôt, az sem lehet ezentúl büntetés alapja, ha

a vizsgálat eredménye nem állja ki az igazság próbá-

ját, hiszen ha örökösen a büntetôjog Damoklesz kard-

ja függene minden vizslató újságíró feje fölött, az el-

lehetetlenítené a közügyek vitatását. Tudatosan, il-

letve az újságírói hivatás elemi szabályait figyelmen

kívül hagyva súlyosan gondatlanul valótlant állítani

viszont nem lehet. Ezt a természetes erkölcsi maxi-

mát azonban már Deák Ferenc is megfogalmazta, mi-

dôn a sajtótörvény egyetlen szükséges passzusaként

a „hazudni tilos” parancsát jelölte meg.

Az alkotmánybírósági döntést követôen látványo-

san megcsappant a közjogi méltóságok által kezde-

ményezett büntetôügyek száma. Ennek magyaráza-

ta, hogy ha egy állami vezetô tisztségviselô immár

nem számíthat arra, hogy a felettese eljárást indít be-

csülete védelmében, hanem magának kell feljelen-

tést tennie, akkor nyilván jobban meggondolja, vállal-

ja-e a sikertelenség kockázatát. Az egyébként is ki-

sebb számú magánindítvány 1994 után inkább ún.

közszereplôktôl érkezett, akik nem tartoztak a hatá-

lyon kívül helyezett törvényi rendelkezés hivatalos

személy kategóriája alá, de akik politikusi vagy

egyéb, a nyilvánosság elôtt zajló munkájuk során

résztvevôi a közéletnek. De az ilyen magánvádas

ügyek számának fokozatos csökkenéséhez hozzájárult

a bírói gyakorlat változása is. Mint a becsületsértési,

rágalmazási és kegyeletsértési esetek ismertetésekor

látni fogjuk, az esetek tekintélyes részében a véle-

ménynyilvánítás szabadságára hivatkozó felmentés

születik.

A BÜNTETÔJOGI BECSÜLETVÉDELEM

A Büntetô Törvénykönyvnek az egyéni becsület vé-

delmét szolgáló tényállásai lényegében nem változtak

a rendszerváltáskor és azóta sem. Változás legfeljebb

a bírói gyakorlatban van. Természetesen a büntetô-

jog becsületsértési, rágalmazási, kegyeletsértési tény-

állásai csak annyiban relevánsak témánk szempont-

jából, amennyiben olyan személyek becsületének

védelmérôl van szó, akiknek élete bizonyos fokig a

nyilvánosság elôtt zajlik, hiszen a sajtó korlátozása el-

sôsorban ezekben az ügyekben jön számításba. 

Az a körülmény, hogy az Alkotmánybíróság 1994-

ben megsemmisítette a „hatóság és hivatalos személy

megsértése” elnevezésû bûncselekményt, az addig

azáltal védett közfunkcionáriusokat arra kényszerítet-

te, hogy sértegetôikkel szemben maguk kezdemé-

nyezzék a Btk. hagyományos becsületsértési vagy rá-

galmazási tényállásának alkalmazását. Ezáltal jelentô-

sen csökkent az ilyen ügyek száma. A magánindítvá-

nyozói kedvet az is lelohasztotta, hogy a bíróságok

egyre nagyobb arányban hoztak felmentô ítéleteket,

amelyekben a vélemény és a sajtó szabadságát elébe

helyezték a becsület védelmének. Álljon itt néhány

jellemzô ítélet a legtöbb ilyen ügyet tárgyaló Pesti

Központi Kerületi Bíróság (PKKB) gyakorlatából.

1. Csurka István, a MIÉP elnöke 1995. október 15-én

sajtótájékoztatót tartott, melynek során kifejtette vé-

2000. 2. SZÁM / FUNDAMENTUM18 / tanulmány



leményét Szabó Albert újfasiszta gyülekezetének két

nappal korábban a Szabadság téren megrendezett

nagygyûlésén történtekrôl. E sajtótájékoztató alapján

1995. október 25-e és 31-e között több hazai napi- és

hetilap közölt idézeteket a politikus ezen nyilatkoza-

tából, így pl. „[A] párt elnöksége arra kéri a BRFK-t,

hogy tartsa távol rendezvényétôl az operettnácikat, és

idôzített nyilasokat.” „Az operettnyilas és mûnáci tár-

saság ellen folyó rendôrségi vizsgálat örömmel tölti el

pártját, mivel az SZDSZ által irányított szélsôséges

szervezet továbbra is a párt lejáratásán dolgozik.” „Az

elnök nemrég szólt arról, hogy Szabóékat el kéne til-

tani a keresztény nemzeti oldal tüntetéseirôl, mert

sem a kereszténységhez, sem a nemzethez nincs kö-

zük.” „Honnan jött Szabó testvér? címmel megjelent

írásában azt állította, hogy Izraelen keresztül érkezett,

4 hónapot töltött ott, onnan jött Pestre uszítani.” „A

Mérleg utcából küldték bomlasztani, hogy fesse ná-

ci-feketére a magyar ellenzéket.” 

A bíróság Csurka kijelentéseit három csoportba so-

rolta. Az elsôbe tartozik a pártvezér lekicsinylô véle-

ménye a nála jobboldalibb érzelmû

Szabóról, akit operettnyilasnak és mû-

nácinak nevez. Olyan személynek, aki

az általa felvállalt és tisztelt elôdhöz,

Szálasi Ferenchez képest csak annak

gyenge mása. Degradáló kifejezése a

bíróság szerint véleménynyilvánítás,

melynek tényeleme nincs. A Mérleg

utcával való kapcsolattartásra utalás –

bár csak feltételesen – már tartalmaz

tényállítást, de azt a bíróság a politikai

szitokszavak kategóriájába sorolva megállapította,

hogy lényegében ténytartalom nélküli gyalázkodásról

van szó, arról tehát, hogy bizonyos szavak valós tartal-

muktól elszakadva önálló életet élnek, s azokat a po-

litikai ellenfelek használták és használják elôszeretet-

tel egymás lejáratására. A „szekus”, „pufajkás”,

„ávós”, „kommunista”, „liberális”, „kozmopolita”,

„népidegen”, „gyökértelen”, „nemzetvesztô”, stb.

jelzôket éppúgy, mint a „mélymagyar”, „bôgatyás”

„náci”, „kopasz”, „csurkista” stb. szavakat. E körbe

tartozónak értékelte a bíróság azt is, hogy Csurka

SZDSZ provokátornak nevezte a szélsôjobboldali

pártvezért. Szabó Albert zsidó származására való bur-

kolt utalás – azaz egy adott személy puszta lezsidózá-

sa – a bíróság szerint semmi olyan jelentéstartalmat

nem hordoz, mely az érintett személy becsületét ob-

jektíve csorbítani tudná. Az erre való alkalmasság

ugyanis nem az érintett személy egyéni érzékenysé-

gétôl, szubjektív megítélésétôl függ, hanem a társada-

lomban általánosan elfogadott értékítélettôl, felfogás-

tól, mely szerint nem sértô, nem is becsületcsorbító

valaki nemzetiséghez, vallási felekezethez, etnikum-

hoz tartozásának megemlítése. Miután tehát a bíróság

Csurka idézett kijelentéseit alkalmatlannak találta

Szabó Albert becsületének csorbítására, ezért ôt bûn-

cselekmény hiányában felmentette a nagy nyilvános-

ság elôtt elkövetett rágalmazás vétségének vádja alól.

2. Az izgatás kapcsán már említett Mónus Áron aljas

indokból, nagy nyilvánosság elôtt elkövetett rágalma-

zás vétsége miatt tett feljelentést a Népszava 1992.

augusztus 5-i számában közölt írás miatt, mely a Zsi-

dó Világkongresszus jelentésének magyar fordítása

volt Van-e antiszemitizmus Magyarországon? címmel.

Ez a jelentés az antiszemita társadalmi jelenségek kö-

zött, az antiszemita könyvek sorában így említette

meg Mónus könyvét: „Júliusban Összeesküvés – A Ni-
etzschei birodalom” címmel jelent meg K. M. könyve.

Ezt a kiadványt, amely a Sion véneinek a jegyzô-

könyve, és a Mein Kampf megállapításainak utánérzé-

seit tartalmazta, a hatóság elkobozta.” 

A bíróság személyes meghallgatás kitûzése nélkül

elôkészítô szakban megszüntette az eljárást. Dönté-

sét azzal indokolta, hogy a jelentésnek a könyv el-

kobzására történt utalása ugyan tény-

elem, mely – mégha pontatlanul is, a

könyvnek ugyanis csak a terjesztését

tiltották be – tárgyszerûen csak a

könyv utóéletére utal, tárgyszerû uta-

lás pedig nem alkalmas a feljelentô

becsületének a csorbítására. Az írásnak

az antiszemita könyvek közé besorolá-

sa pedig értékítélet, a könyv kritikája,

a feljelentettek tehát nem követtek el

bûncselekményt. A másodfokú bíró-

ság helyben hagyó határozata az indokolást azzal egé-

szítette ki, hogy „aki könyvet ír, annak számolnia kell

azzal, hogy mûvét bírálat éri.” 

3. Az 56-os Intézet 1996 júniusában jelentette meg

Rainer M. János könyvét, Nagy Imre politikai életraj-

zának elsô kötetét. A monográfia „Dossziék” címû

fejezetében a szerzô a forradalom miniszterelnökének

állítólagos ügynökmúltjával foglalkozik. A feljelentô

(a néhai miniszterelnök leánya) szerint a könyv szer-

zôje „politikai folklórra és pletykára támaszkodva [...]

kétes értékû bizonyítékok kiragadásával felállította

saját hipotetikus elméletét arról, hogy Nagy Imre

tényleg a szovjet állambiztonsági szervek ügynöke

volt, és Vologya fedônév alatt jelentéseket gyártott

másokról”, ezért a Btk. kegyeletsértési tényállása

alapján magánindítványt terjesztett elô. Ugyancsak

becsület- és egyben kegyeletsértônek ítélte a felje-

lentô a szerzô által rendezett televíziós dokumentum-

filmben elhangzott néhány állítást is, és azt, hogy a

film készítôje tendenciózusan kihagyta a Nagy Imre

ügynökmúltját kategorikusan tagadó nyilatkozókat,

illetve olyanokra cserélte ki, akik a vádat megerôsí-

FUNDAMENTUM / 2000. 2. SZÁM   tanulmány / 19

A MÁSODFOKÚ BÍRÓ-
SÁG HELYBEN HAGYÓ
HATÁROZATA AZ IN-
DOKOLÁST AZZAL EGÉ-
SZÍTETTE KI ,  HOGY
„AKI KÖNYVET ÍR, AN-
NAK SZÁMOLNIA KELL
AZZAL, HOGY MÛVÉT

BÍRÁLAT ÉRI.”



tették. Ezzel a szerkesztési módszerrel Rainer „azt

sugallja a nézôknek, hogy N. I. valóban a NKVD

ügynöke volt.”

A bíróság személyes meghallgatás kitûzése nélkül,

bûncselekmény hiányában megszüntette az eljárást,

mivel megállapította, hogy a könyv sérelmezett feje-

zete történeti-tudományos munka, melynek szerzôjét

a tudományos életet átható vita- és véleményközlési

szabadság védi. Az indokolás azt is leszögezte, hogy

tudományos kérdésekben állást foglalni csak a tudo-

mány mûvelôi jogosultak, a tényfeltáró munkák

elemzése nem tartozik a bíróság kompetenciájába ak-

kor sem, ha a történeti értékelés nem felel meg a va-

ló tényeknek. 

4. A Horthy Miklós újratemetésén részt vettek egyi-

ke az ôt és családját, valamint „több millió magyart”

ért sérelem miatt becsületsértési feljelentést tett Eör-

si István ellen, mert állítása szerint az író a német

ZDF Televíziónak adott nyilatkozatában az újrate-

metést értékelve: „Ocsmány és gusztustalan módon

mocskolta népét és országát.” Az elsôfokú bíróság a

személyes meghallgatás kitûzése elôtt bûncselek-

mény hiányában megszüntette az eljárást. A bíróság

álláspontja szerint a temetésen résztvevô tömeg spon-

tán csoportosulás, nem olyan személyösszesség, mely

kollektív jogokkal bír, de még ha rendelkezne is

ilyen joggal, a feljelentô nem kapott felhatalmazást

tôlük az eljárás kezdeményezésére. A becsületsértés

vétségének csak konkrét, meghatározott, felismerhe-

tô személy vagy személyösszesség lehet a sértettje.

Az Eörsi nyilatkozatában kritikus hangon említett tö-

megbôl a feljelentô személye semmiképpen nem is-

merhetô fel, így sérelmére a becsületsértés vétsége

nem valósulhatott meg.

5. Egy nagykovácsi lakos Hofi Géza ellen tett nagy

nyilvánosság elôtt elkövetett becsületsértés vétsége

miatt feljelentést. Ennek alapja a humorista

„Pusszantás mindenkinek” címû elôadóestje volt,

mely utóbb CD-n és mûsoros kazettán is megjelent,

s melyben az „átlag magyar polgárt becsületében dur-

ván sértô és megalázó, általánosító kijelentést tett.” A

sérelmezett szövegrész így hangzik.: „Itt az új segg.

[...] A magyar ember ilyen, nem találja helyét, ha nem

szaros a szája.” A feljelentô ezt a kijelentést az átlag

magyar polgár nevében utasította vissza, s kérte a bí-

róságot, hogy arra is kötelezze a feljelentettet, hogy

kérjen bocsánatot azoktól, akiket ezzel az állításával

megsértett.

A bíróság személyes meghallgatás kitûzése nélkül

bûncselekmény hiányában szüntette meg az eljárást.

Egyrészt tartalmi okból arra hivatkozva, hogy az elô-

adómûsorban megszólaló humorista a szatíra eszközé-

vel karikírozza, teszi nevetségessé a közélet visszás-

ságait, szereplôit, de sok esetben az „átlag magyar

polgárt is.” A szatíra, a pesti vicc megszólaltatóját a

véleménynyilvánítás – azon belül a mûvészi kifejezés

– szabadsága védi, annak büntetôjogi korlátozása

megengedhetetlen. Ezen túl a sértett azonosíthatat-

lansága miatt sem alkalmas az idézett szöveg a verbá-

lis bûncselekmény megállapítására: a „magyar em-

ber” általánosításból a feljelentô személye teljesség-

gel felismerhetetlen.

A SZEMÉLYISÉGI JOGI ÍTÉLKEZÉS 
MÓDOSULÁSAI

A büntetôjog eszközeinek imént tárgyalt háttérbe

szorulása értelemszerûen felértékelte a személyiségi

jogok polgári jogi eszközének jelentôségét az esetle-

gesen becsületsértô sajtóközleményekkel kapcsolat-

ban. 

1. Az elsô nagyobb ügy G. Nagyné Maczó Ágnes

esete volt, akirôl a Kurír Elefánt címû szatirikus mel-

léklete 1992 februárjában két ízben is leközölte

ugyanazt a fürdôruhás fotomontázst, amely a politi-

kusnô fejéhez montírozott idegen testtel erôs karak-

terét kívánta hangsúlyozni. Az elsôfokú bíróság helyt

adott a személyhez fûzôdô jogok megsértése miatti

keresetnek: megállapította a lap jogsértését, eltiltotta

a további jogsértésektôl, valamint az ítélet közlésére

és nyilvános elégtétel adására kötelezte az újságot.

Elutasította viszont az elsôfokú bíróság a politikus-

asszony nem vagyoni kártérítés iránti igényét. A má-

sodfokú bíróság teljes mértékben elutasította a kere-

setet. Az ítélet indokolása szerint a közélet szereplô-

inek számolniuk kell azzal, hogy nemcsak az adott

közéleti eseményrôl szóló tudósításnak lesznek sze-

replôi, hanem a róluk készült kép- és hangfelvétel

eszköze vagy tárgya lehet utánzásnak (parodizálás-

nak), szatirikus jellegû ábrázolásnak. A közéleti sze-

replôk képmásának ilyen jellegû felhasználását nem

lehet a hozzájárulásuktól függôvé tenni. A másodfo-

kú bíróság álláspontja szerint az újság egy politikai je-

lenséget, a parlamentben elharapózott durva hangvé-

telt kívánta a komikum eszközével szatirikusan bírál-

ni. Ezt a célt szolgálta a montázs is, megjelenítve az

önvédelem szükségességét. A fürdôruhás fénykép

ezáltal nem hatolt be a politikusnô magánéleti szférá-

jába, az erôsport, a testépítés kifejezése nem ad okot

sértô asszociációra, a felperes nôi mivoltát, erkölcsét

nem érinti. Az a körülmény pedig, hogy nem min-

denki érti a montázs komikumát, nem adhat alapot

személyiségi jogvédelemre.

E jogerôs ítélet ellen benyújtott felülvizsgálati ké-

relem folytán hozott ítéletében a Legfelsôbb Bíróság

nemcsak visszaállította az elsôfokú ítéletnek a lapot

elmarasztaló tartalmát, de 300 ezer forint nem vagyo-

2000. 2. SZÁM / FUNDAMENTUM20 / tanulmány



ni kártérítést is megítélt a felperesnek, valamint az ál-

lam javára ugyanilyen összegû bírság fizetésére is kö-

telezte az újságot. Az ítélet indokolásában a legfôbb

bírói fórum kihangsúlyozta, hogy a közélet szereplôi-

re is ugyanúgy vonatkoznak a Ptk.-ban megfogalma-

zott – a sajtó közlési szabadságának korlátot szabó –

személyiségi jogok.3

Két évvel késôbb újabb perek sorozatát indította

el G. Nagyné Maczó Ágnes. Az immár kisgazda po-

litikusról és parlamenti alelnökrôl elôbb a Hócipô cí-

mû szatirikus kéthetilap, majd a Kurír közölt karika-

túrát. Az ezúttal is fürdôruhás nôi alak képmásában

a politikusasszony arcképe felismerhetô volt. A ké-

pen ezenkívül egy félig telt pezsgôspohár látható, a

képhez kapcsolódó szöveg pedig – ami a Kurír által

közölt változaton nem szerepelt – a kezdôbetûk

nyomdai kiemelésével a következô volt: „Független

Kis-Gazda Playgirl.” 

Érdekes módon az ábrázolt politikus elôbb a má-

sodközlô Kurírt perelte be, majd csak ezt követôen a

karikatúrát elsôként közreadó Hócipôt. A kereset sze-

rint a rajz hozzájárulás nélküli közlésével megvalósult

a képmással való visszaélés, ugyanakkor a kép nem

minôsíthetô karikatúrának, mert az nem valós tulaj-

donságait karikírozza, hanem anyaságában, nôiességé-

ben alázza meg a felperest, anélkül, hogy közéleti

szerepéhez bármi köze lenne. Ezzel szemben az al-

peres úgy érvelt, hogy elmarasztalása egyszersmind a

karikatúra mûfajának elsorvadásához is vezetne.

A Kurír elleni perben elsô fokon eljárt PKKB 1996

májusában hozott ítéletében megállapította, hogy a

lap a felperesrôl megjelentetett „fotografikával” meg-

sértette a felperes becsületét és emberi méltóságát,

visszaélt képmásával. A bíróság eltiltotta az alperest a

további jogsértésektôl és kötelezte az ítélet jogsértést

megállapító részének közlésére, valamint 400 000 fo-

rint nem vagyoni kártérítés megfizetésére. Az elsô fo-

kú ítéletet az alperes lap azzal az indokolással támad-

ta meg, hogy a bíróság tévedett, amikor a karikatúrát

fotografikának minôsítette, s ezzel – a személyiségvé-

delem megítélése szempontjából fontos hibát elkö-

vetve – más mûfajba sorolta. 

A Fôvárosi Bíróság mint másodfokú bíróság elfo-

gadta az alperesi érvelést, miszerint a lap nem fotog-

rafikát, hanem karikatúrát közölt, sôt azt is, hogy csak

a mûfaji sajátosságok figyelembevételével lehet meg-

ítélni, történt-e jogsértés. A karikatúra mûfaji sajátos-

ságaként az ítélet a gúnyt és a torzítást jelöli meg, ami

által azt a véleménynyilvánítás (bírálat, kritika) eszkö-

zének is tekinti. A magyar alkotmány, az alkotmány-

bírósági gyakorlat, illetve a nemzetközi emberi jogi

egyezmények és azok esetjoga alapján arra a követ-

keztetésre jut, hogy a véleményszabadság és más jo-

gok (például a képmáshoz való jog) összeütközésekor

az elôbbi elsôbbségének kell érvényesülnie. Eszerint

a karikatúrához, mint a véleménynyilvánítás egyik

formájához nem szükséges az érintett személy elôze-

tes hozzájárulása. 

A Fôvárosi Bíróság – hangsúlyozva, hogy bár sok

tekintetben egyetért a fellebbezésben kifejtettekkel

– mégis fennállni látta a személyiségi jogi sérelmet,

és ezért nem talált indokot az elsôfokú bíróság érde-

mi döntésének megváltoztatására. A másodfokú bíró-

ság mindössze az elsôfokú ítélet jogsértést megállapí-

tó rendelkezését módosította miszerint a képmással

való visszaélés, a becsület, valamint az emberi méltó-

ság sérelme azáltal következett be, hogy a Kurír a

Hócipôben megjelent karikatúrát fotografikának be-

állítva közölte. Az indokolás értelmében a sajtóban

megjelenô cikkekkel kapcsolatban elvárás, hogy az

olvasó számára felismerhetô legyen, mikor közöl az

írás véleményt és mikor tényt. A perbeli esetben a bí-

róság szerint azzal, hogy a Kurír a Hócipô farsangi szá-

mában megjelent karikatúrát a farsangra utaló szöveg

nélkül vette át, bizonytalanságban hagyta az olvasót

afelôl, vajon karikatúrával van-e dolga. A mûfaji sajá-

tosságokból eredô túlzás elfogadása ugyanis a befo-

gadó részérôl csak akkor következik be, ha tudja is

azt, hogy karikatúrát lát. Miután pedig az olvasók

nem ismerhették fel a karikatúrát, ezért nem is az

volt a bíróság által eldöntendô kérdés, hogy karikatú-

ra esetén hol vannak a véleménynyilvánítás határai. 

A felülvizsgálati kérelem folytán a Legfelsôbb Bí-

róság által hozott ítélet messze továbbment a felpere-

si kereseti kérelem elismerésében a másodfokú dön-

tésnél, amennyiben megállapította, hogy a képmás

nyilvánosságra hozatala visszaélésszerûen történt, és

az ábrázolásnak ez a módja megsértette a felperes be-

csületét és emberi méltóságát.

Lényegében ehhez hasonló tartalmú döntést ho-

zott a Legfelsôbb Bíróság egy lap Kérünk egy képalá-
írást! címû pályázatában közzétett fényképpel kap-

csolatban. A fotó Horthy Miklós kenderesi újrateme-

tésén díszmagyarban megjelent férfit ábrázolt, a bíró-

ság szerint nevetségessé téve ôt. A bíróság egyfelôl

megállapította, hogy az eseményen való megjelenés-

sel az illetô vállalta a közszereplést, így képmásának

közléséhez nem lett volna szükség a hozzájárulására.

Ugyanakkor mivel a fényképrôl a közszereplés jelle-

ge és ténye nem derült ki, a közléshez mégis enge-

délyt kellett volna kérni. Ebbôl általánosította a Legfel-

sôbb Bíróság azt a szabályt, miszerint személyhez fû-

zôdô jogot sérthet a közszereplést vállaló személy

képmása nyilvánosságra hozatalának módja is.4

A Hócipôben eredetileg egyértelmûen karikatúra-

ként közölt képpel kapcsolatos keresetet – tulajdon-

képpen a másodfokú bíróság érvelésének megfelelô

módon – az elsô fokon eljárt PKKB elutasította, még-

FUNDAMENTUM / 2000. 2. SZÁM   tanulmány / 21



pedig alapvetôen azon az alapon, hogy a Ptk. szemé-

lyiségi jogi igényeinek közszereplôk esetében meg

kell hajolniuk az alkotmány 61. §-ában foglalt véle-

ményszabadsággal szemben.5 Az ítélet hivatkozik a

szabad véleménynyilvánítást garantáló, a magyar bel-

sô jog részét képezô nemzetközi egyezmények közül

a Polgári és politikai jogok nemzetközi egyezségok-

mánya 19. és az Emberi jogok európai egyezménye

10. cikkelyére, valamint az Alkotmánybíróság emlí-

tett 36/1994. (VI. 24.) AB határozatára, melyben az al-

kotmánybírák alkotmányos védelemre érdemesnek

ítélték a politikai közszereplôkkel kapcsolatos meg-

hökkentô, megbotránkoztató véleményeket is.

A bíróság tehát – elutasítva a felperesi kereseti ké-

relmet – úgy határozott, hogy a perbeli rajz egyértel-

mûen karikatúrának minôsül, ami a véleménynyilvá-

nítás speciális formája. Ugyanakkor a bíróság nem te-

kintette feladatának annak megítélését, vajon a rajzo-

ló valóban helyesen ragadta-e meg az ábrázolt sze-

mély legfontosabb tulajdonságait, vagyis, hogy a ka-

rikatúra jó-e vagy sem. Eszerint a rossz karikatúra

pontosan ugyanolyan jogi védelmet élvez, mint a jó.

(A tárgyalási jegyzôkönyv tanúsága szerint egyébként

a lap fôszerkesztôje úgy nyilatkozott, hogy neki sze-

mély szerint különösebben nem tetszett a rajz.)

Ugyanígy nem vizsgálhatja a bíróság a rajzhoz fûzött

kommentár szellemességét. Amikor ugyanis a Hóci-

pô másfél hónappal az elsô megjelenés után kisebb

formátumban újraközölte a képet, a fôszerkesztô, ér-

tetlenkedve a politikusasszony perlési szándékán,

megjegyezte, hogy a rajz valójában pártelnökét ábrá-

zolja. (Mellesleg e sorok szerzôjének – természetesen

egyáltalán nem autentikus – olvasatában a nôi arc lá-

gyabb vonásai mögül mintha valóban elôvillannának

a durvább pártelnöki kontúrok.) 

A Fôvárosi Bíróságnak a rajz Kurír-beli közlésével

kapcsolatos ítéletével megegyezôen ez a döntés is ar-

ra a következtetésre jutott, hogy karikatúra esetén a

képmás közléséhez nem szükséges az érintett egye-

di hozzájárulása. A konkrét esetben az ábrázolt sze-

mély számára szubjektíve mégoly sérelmes ábrázolás-

mód sem minôsíthetô objektíve lealacsonyítónak. Így

reagált a bíróság arra a felperesi álláspontra, mely sze-

rint csak az érintett személy tudja eldönteni, hogy az

ábrázolás módja mennyiben sérelmes. 

Lényegében hasonló indokolással utasította el

1998-ban mind az elsô-, mind a másodfokú bíróság

Nikolits István akkori nemzetbiztonságért felelôs tár-

ca nélküli miniszternek a HVG címû gazdasági heti-

lap címlapján megjelent fotomontázs miatt benyújtott

keresetét. A bíróságok érvelése szerint a miniszter

fényképére montírozott füldugó, szemkendô és száj-

tapasz karikatúrának minôsül, és mint ilyen, termé-

szete szerint eltúlozza a politikus túlzott titkolózási

szándékát az ún. Nyírfa-ügy aktáinak 80 évre történô

titkosításával.

G. Nagyné Maczó Ágnes a Fôvárosi Bírósághoz

címzett fellebbezésében megismételte azt az állás-

pontját, miszerint a vitatott rajz nem karikatúra, mert

az nem az adott személyre jellemzô tulajdonságokat

emeli ki, ezért ellentétben az Alkotmánybíróság által

védelemre méltónak tartott meghökkentô vagy meg-

botránkoztató tartalommal ez megalázó és lealacso-

nyító. További érvként hivatkozott a fellebbezés Tö-

rô Károlynak a 70-es évek jogirodalmában képviselt,

de a joggyakorlat által nem követett felfogására, hogy

a karikatúra készítése az ábrázolt személy hozzájáru-

lása nélkül jogsértô. A másodfokú bíróság lakonikus

rövidségû ítéletében megváltoztatva a PKKB dönté-

sét, megállapította, hogy a Hócipô a karikatúra két-

szeri közlésével visszaélt a felperes képmáshoz való

jogával, és megsértette becsületét és emberi méltósá-

gát. Ezért a bíróság a lapot eltiltotta a további jogsér-

téstôl, kötelezte az ítélet jogsértést megállapító ren-

delkezésének közlésére és 300 000 forint nem vagyo-

ni kártérítés megfizetésére.6 Az indokolás lényegé-

ben megismétli a Legfelsôbb Bíróságnak a Kurírral

szembeni elmarasztaló döntésének érvelését. Esze-

rint a karikatúra közlése nem igényelte volna az ábrá-

zolt személy hozzájárulását, de miután a képmás nyil-

vánosságra hozatala a Hócipô részérôl is visszaéléssze-

rûen történt, az sértette a felperes becsületét és em-

beri méltóságát. A bíróság nem bajlódott a jogsértés-

sel okozott hátrány bizonyításával, azt köztudomású

tényként fogadta el, miként a kártérítés mértéke te-

kintetében is elfogadta a felperesi kereseti kérelmet.

Ha a magyarországi bírósági gyakorlatban megho-

nosodna a véleményszabadság és személyiségi jogok

viszonyának az a felfogása, amit a Fôvárosi Bíróság ez

utóbbi ítélete tükröz, akkor nem érvényesülne az Al-

kotmánybíróság 1994-es határozatának az az intenci-

ója, hogy a közügyek vitathatóságának érdekében a

közszereplôknek több kritikát, magánszférájuk erô-

teljesebb korlátozását kell elviselniük. Ez természe-

tesen egyszersmind azt is jelentené, hogy a magyar

gyakorlat eltávolodna a fejlett jogállamokban honos-

tól, és – ami még ennél is veszélyesebb – az Emberi

Jogok Európai Bírósága ítélkezési gyakorlatától, ami

azzal a következménnyel járna, hogy Magyarországra

gyakori elmarasztalások várnának Strasbourgban. Ha

a magyar polgári bíróságok a ítéleteiket a karikatúrák

általuk jónak vagy rossznak ítélt színvonalára alapoz-

zák, akkor vége a mûvészetek szabadságának, amit

pedig a magyar és valamennyi jogállami alkotmány,

valamint nemzetközi emberi jogi dokumentum a ki-

fejezés szabadsága legbecsesebb, legkevésbé korlá-

tozható összetevôjeként garantál. Mert aligha vitás,

hogy a politikusasszonyról készült karikatúra – még

2000. 2. SZÁM / FUNDAMENTUM22 / tanulmány



ha sokak ízlésével nem találkozott is – az illetô ke-

mény nôi mivoltát, anyaságát hangsúlyozó politikusi

ars poetica-ját, akkori pártjában betöltött szerepét,

vagyis a karikatúrista által fontosnak tartott tulajdon-

ságait tette tárgyává. Persze a bírónak lehet más a vé-

leménye az illetô politikus jellemvonásairól, de nem

vindikálhatja magának azt a jogot, hogy a karikaturis-

ta által adott jellemzést önkényesen a politikus köz-

életi szerepétôl elválasztja. Az Alkotmánybíróság ha-

tározatának mindenkire, a bíróságokra is kötelezô

üzenete, hogy a meghökkentô vagy megbotránkozta-

tó vélemények is alkotmányos védelmet élveznek ér-

ték- és valóságtartalomra tekintet nélkül.

2. Hasonlóan a politikusasszonyhoz a füzesabonyi

polgármester is több újság több lapszámának közlései

által érezte magát személyiségi jogaiban sértve. Az el-

járási különbség az volt, hogy ebben az esetben a fel-

peres egy per tárgyává tette sérelmeit két érintett lap

(Kurír és Magyar Narancs) több cikke és azok számos

állítása kapcsán. A kereseti kérelem lényege, hogy a

felperes által saját házában, szexuális aktusokról ké-

szített videofelvételek tartalmának leírásával, illetve

a leírás módjával az alperesek megsértették a felpe-

res jóhírnévhez, magántitokhoz, illetve emberi mél-

tósághoz fûzôdô személyiségi jogait. A polgármester

azzal érvelt a keresetben, hogy magánélete, de külö-

nösen szexuális magatartása magántitkai körébe tar-

tozik, a kifogásolt cikkeknek az aktusokat leíró rész-

letei, valamint azok a megállapításai, melyek szerint

a tisztázatlan körülmények között nyilvánosságra ke-

rült videofelvételek orvosi rendelôjében készültek,

mind magánéletét, mind pedig orvosi hivatása gya-

korlását ellehetetlenítették. 

Az alperesek ezzel szemben azzal érveltek, hogy a

polgármester számára sérelmes helyzetet nem lapja-

ik hozták létre, hisz a kazetta létérôl és tartalmáról

már tôlük függetlenül is értesült legalábbis a helyi

közvélemény. A közszereplô polgármester szexuális

viselkedését pedig annyiban tartották közérdekû jel-

legû információnak, amennyiben egy keresztényde-

mokrata párti színekben közfeladatot vállaló személy-

nek a párt hivatalos nézeteivel ellentétes magatartá-

sáról van szó.

A bírósági döntés indokolása – azt követôen, hogy

utal a közszereplôk személyiségvédelmével kapcso-

latos állandó bírói és az ismertetett alkotmánybírósá-

gi gyakorlatra – külön-külön értékeli az egyes kijelen-

téseket a személyiségi jogok sérelme szempontjából.7

Teljes mértékben a véleménynyilvánítás alkotmá-

nyos joga által védettnek minôsítette a polgármester

viselkedésének megítélésére vonatkozó véleménye-

ket valamennyi írásban. De nem állapította meg a

személyhez fûzôdô jogok sérelmét a cikkek jónéhány

tényállításával kapcsolatban sem. Így például elutasí-

totta a Magyar Narancs riportösszeállítását kifogáso-

ló keresetet, amely a videofelvétel készítésének kö-

rülményeit, utóéletével kapcsolatos tényeket, bele-

értve a polgármester mint közszereplô nevének bele-

egyezése nélküli közlését kifogásolta. 

A véleménynyilvánítás határait túllépônek, ezért

jogsértônek minôsítette viszont ugyanezen lap

„filmkritikáját”, mely naturális leírását adja a kazetta

tartalmának, különösen a nemi aktusok lefolyásának.

A bíróság úgy ítélte meg, hogy míg a felvételek té-

nyének nyilvánosságra hozatalához fûzôdhet közér-

dek egy közhatalmi feladatot ellátó személy eseté-

ben, addig a szexuális cselekmények részletezését

már nem indokolja semmilyen méltányolható közér-

dek, a részletek nyilvános kiteregetése tehát öncélú,

így az sérti a polgármester magánszférájának szabad-

ságát, a törvény által közelebbrôl meg nem határozott

magántitkait. Márpedig – érvelt a bíróság – a polgár-

mester magatartásának erkölcsi vonatkozásai kritizál-

hatóak, de szexuális szokásai mindaddig magánéleté-

nek nyilvánosságra nem hozható titkai, amíg tette

nem valósít meg bûncselekményt.

Ugyancsak jogsértést állapított meg a bíróság né-

hány olyan tényállítással összefüggésben, amelyeket

az újságírók nem tudtak bizonyítani. Ilyenek voltak

azok a megállapítások, melyek a felvételek helyszíne-

ként a felperes orvosi rendelôjét jelölték meg, illetve

ezt „pornóstúdióként” aposztrofálták, valamint ame-

lyek arra utaltak, hogy a polgármester az események

hatására „elmenekült” a településrôl. Képmással va-

ló visszaélésnek ítélte a bíróság a videofelvételek

alapján készült fényképek engedély nélküli közlését.

Mindezek alapján az elsôfokú bíróság a megállapí-

tott jogsértések mellett eltiltotta az alpereseket a to-

vábbi jogsértésektôl, és a két kiadói alperest egyen-

ként félmillió forint nem vagyoni kár megtérítésére

kötelezte. 

Látszólag ez az ítélet is abba a sorba tartozik, mint

a politikusasszony karikatúrájáról szóló másodfokú,

hisz a bíróság ebben az esetben is megállapította a

közszereplô személyiségi jogainak sérelmét az újsá-

gok részérôl. Mégis ez a döntés sokkal inkább meg-

találta a helyes egyensúlyt a politikus kényszerûen

nagyobb tûrési küszöbe és magánéletének védett

szférái között. Nem találta jogsértônek azt, amit egy

átlagember esetében annak nyilvánított volna, hogy

ti. jelenjenek meg akár szélsôségesen elítélô, akár túl-

zó vélemények is a kereszténydemokrata létére Cic-

ciolinához hasonlóan viselkedô „Janus-arcú” politi-

kusról. Ebben a tekintetben az ítélet közel jut a Ma-

gyarországon Milos Forman Larry Flynt, a provokátor
címû filmjébôl ismert Hustler Magazine v. Falwell-ügy-

ben született döntés tesztjéhez. Az amerikai Legfel-

sô Bíróság 1988-ban hozott ítéletében alkotmányosan

FUNDAMENTUM / 2000. 2. SZÁM   tanulmány / 23



védett véleménynek nyilvánította a Hustler magazin-

ban az országszerte ismert – Flynt szerint álszent –

Falwell tiszteletesrôl megjelent azt a karikatúrát,

amely ôt nemi aktus közben ábrázolja a saját anyjával.

(Talán mondani sem kell, milyen messze áll ettôl G.

Nagyné Maczó Ágnes karikatúrája.)

A Fôvárosi Bíróság ítélete is csak egyes tényállítá-

sok esetében fogadja el a véleményszabadság korlá-

tozását. Mint láttuk, ezek közé tartozott a videofel-

vételek helyszínének megjelölése az újságírók részé-

rôl. A jogsértés megállapításának alapja az ítélet in-

dokolása szerint: a lapok nem tudták bizonyítani,

hogy a titkos felvételek az orvosi

rendelôben készültek volna. Ha a

bíróság itt következetesen alkal-

mazta volna a 36/1994. (VI. 24.)

AB határozat által a büntetôjogi

becsületvédelemre kidolgozott,

de az amerikai Legfelsô Bíróság

New York Times v. Sullivan-dönté-

sébôl adaptált általános tesztet,

akkor más eredményre jutott vol-

na. Az amerikai-magyar követel-

mény szerint ugyanis – mint lát-

tuk – csak a tudatos hazugság és

a súlyos hanyagság eredménye-

ként közölt állítások nem élveznek védelmet, és rá-

adásul a bizonyítási teher megfordul. Vagyis a Fôvá-

rosi Bíróságnak a polgármestert kellett volna felszó-

lítania annak bizonyítására, hogy az újságíróknak fog-

lalkozási szabályaik megkövetelte gondos vizsgálat

alapján tudniuk kellett volna, a felvételek nem az or-

vosi rendelôben készültek. 

A videokazettán látható – erkölcsileg minden kö-

vetkezmény nélkül bírálható – szexuális aktusok

részletezô leírását azzal az indokolással minôsítette

személyiségi jogokat sértônek a Fôvárosi Bíróság íté-

lete, hogy azok mindaddig a polgármester magántit-

kát képezik, amíg nem valósítanak meg valamilyen

bûncselekményt. Vagyis – ezt ugyan nem teszi hozzá

az indokolás, de kézenfekvô – amíg bíróság jogerôs

ítéletben nem marasztalja el a polgármestert ezért. A

Fôvárosi Bíróságnak a személyiségi jogok sérelmét

megalapozó ezen érvelésével maximálisan egyet le-

het érteni, hiszen nem is indult büntetôeljárás a pol-

gármester ellen. A kérdés csak az – de hangsúlyozom,

ez már nem érinti a most tárgyalt polgári jogi verdikt

hatályát –, vajon nem kellett volna-e indulnia bünte-

tôeljárásnak. A személyiségi jogi per összes irata arra

utal, hogy a polgármester partnerei tudta nélkül ké-

szítette a videofelvételeket, ô maga sem állította so-

ha az ellenkezôjét. Ha viszont így van, vajon nem

merül-e fel a Büntetô törvénykönyv 177/A. § (1) be-

kezdésében szabályozott jogosulatlan adatkezelés ala-

pos gyanúja, hisz a polgármester legalábbis jogosulat-

lanul kezelte, esetleg továbbította is partnerei szemé-

lyes adatait. Sôt, esetleg a 177/B. § (2) bekezdésé-

ben foglalt különleges személyes adatokkal visszaélés

alapos gyanúja is számításba jöhetett volna. Miután

pedig a felvételek elkészülte köztudomású tény volt,

kérdés: vajon az ügyészségnek – akár feljelentés hi-

ányában is – nem lett volna-e törvényi kötelezettsé-

ge a büntetôeljárás megindítása. 

3. A személyhez fûzôdô jogok megsértését állapítot-

ta meg a Szolnoki Városi Bíróság ítélete abban a per-

ben, amelyet Torgyán József kisgazda pártelnök

kezdeményezett a Szolnokon

megjelenô Új Néplap címû lap

kiadója ellen.8 Az újság 1996. ja-

nuár 8-i számában Keményebb ar-
culatú Munkáspárt címmel meg-

jelent tudósításában idézte a párt

egyik tisztségviselôjének véle-

ményét: „a magyar katonák

Boszniába küldése esetén Tor-

gyánnak igaza lehet, miszerint

nemsokára koporsóban hozzák

haza fiainkat. Torgyán azonban,

hogy elérje igazát, még arra is

képes, hogy bérgyilkosokat fo-

gadjon, akik a magyar katonákra lônek.” A magát

becsületében sértve érzô politikus az ôt sértegetô

politikustárs ellen nem, kizárólag a szavait szó szerint

közlô sajtótermék ellen kezdeményezett eljárást. A

bíróság a „sokak tetszését elnyerô, széles népréte-

gek egyetértését megnyerô” felperes társadalmi ér-

tékének meg nem felelô, túlzó, durva vélemény-

nyilvánítás miatt megállapította a becsületnek az új-

ság általi megsértését, kötelezte a lapot, hogy egy

nyilatkozat közzétételével adjon elégtételt, és fizes-

sen százezer forint nem vagyoni kártérítést. Az indo-

kolás leszögezi, hogy az idézett szöveg sem közvet-

len, sem közvetett tényállítást nem tartalmazott, így

a felperes jó hírnevét nem sértette, ugyanakkor a

lap egy harmadik személy szavainak korrekt közlé-

sével is megsértette Torgyán becsületét. Az alkot-

mánybírósági döntés szellemét egyedül az idézi,

hogy a nem vagyoni kártérítés összegének a kértnél

alacsonyabb voltát azzal magyarázta a bíróság, hogy

„az a személy, aki véleménynyilvánításával maga is

érzelmeket gerjeszt, indulatokat korbácsol fel, a ve-

le ellentétes nézeteket valló személyek részérôl

méginkább számíthat erôteljesebb bírálatra. A köz-

életi szereplés vállalásával ennek lehetôségével szá-

molnia kell. Ez nem jelenti a személyhez fûzôdô jo-

gok megsértésének az eltûrését, de a perbeli eset-

ben a bíróság annak mértékére kiható körülmény-

ként értékelte a fentieket.” 

2000. 2. SZÁM / FUNDAMENTUM24 / tanulmány

AZ AMERIKAI LEGFELSÔ BÍRÓ-
SÁG 1988-BAN HOZOTT ÍTÉLE-
TÉBEN ALKOTMÁNYOSAN VÉ-
DETT VÉLEMÉNYNEK NYILVÁ-
NÍTOTTA A HUSTLER MAGA-
ZINBAN AZ ORSZÁGSZERTE IS-
MERT – FLYNT SZERINT ÁL-
SZENT – FALWELL TISZTELETES-
RÔL MEGJELENT AZT A KARI-
KATÚRÁT, AMELY ÔT NEMI
AKTUS KÖZBEN ÁBRÁZOLJA A 

SAJÁT ANYJÁVAL.



4. Ugyancsak pert nyert, és hatszázezer forintos nem

vagyoni kártérítést kapott a Budapesti II. és III. ke-

rületi Bíróság 1999. júniusában hozott ítélete9 nyo-

mán az az egykori országgyûlési képviselô, akirôl a

Heti Világgazdaság címû lap Leleplezett képviselôk címû

írásában azt állította: „[A] bíróságon próbálja hatályon

kívül helyeztetni az ügynökmúltját feltáró átvilágítá-

si határozatot.” A képviselô azon az alapon kérte sze-

mélyiségi jogai, ezen belül jó hírneve megsértése

megállapítását, hogy a HVG az átvilágítási eljárás jog-

erôs lezárása elôtt ôt sértô valótlan tényt állított, illet-

ve valós tényt hamis színben tüntetett fel. Ennek kö-

vetkeztében szóbeszéd tárgya lett a képviselô esetle-

ges ügynökmúltja, állandó magyarázkodásra kénysze-

rült, sôt megítélése szerint a vele kapcsolatos bizalom

megrendülésének tudható be, hogy a következô or-

szággyûlési választásokon nem tudott mandátumot

szerezni. 

Az alperes HVG ezzel szemben arra hivatkozott,

hogy a sérelmezett közlésben foglalt tényállítás igaz,

hisz az átvilágító bizottság valóban megállapította a

képviselô érintettségét, ô ezzel szemben valóban a

bíróságon keresett – és a cikk megjelenését követô-

en végül kapott is – jogorvoslatot. A hetilap védeke-

zésében arra is utalt, hogy a cikkbeli értesülés nem

tôlük származott, azt két napilap korábban már közöl-

te, amit a HVG fel is tüntetett írásában. A lap azzal is

érvelt, hogy az átvilágítási törvény szellemisége értel-

mében éppen a nyilvánosság az egyetlen szankció,

amivel az érintetteknek számolniuk kell, az pedig

közérdekû adat, hogy kivel szemben folyik az eljárás,

a sajtó feladata éppen a közérdeklôdésre számot tar-

tó eseményekrôl történô tudósítás.

A bíróság nem fogadta el ezt a védekezést, mond-

ván, hogy a törvény értelmében az érintettség nyil-

vánosságra hozatalának szankciója csak az eljárás

jogerôs befejezését követô harminc napot követôen

alkalmazható, addig az egész eljárás államtitkot ké-

pez. Ezért azután – szól a bíróság indokolása – a jog-

erôs bírósági ítélet elôtti közlés, jóllehet nem tartal-

mazott valótlan tényállítást, hisz a felperessel kap-

csolatos átvilágítási eljárás valóban folyamatban volt,

de a tények megtévesztésre alkalmas csoportosításá-

val és jelentôs tények elhallgatásával a valóságot ha-

mis színben tüntette fel, és ekként nem felelt meg

az objektív valóságnak. A valós tények hamis szín-

ben történô feltüntetéséhez a bíróság szerint hozzá-

járult a közlés szóhasználata, miszerint a képviselô a

bíróságon „próbálja hatályon kívül helyeztetni” a rá

nézve kedvezôtlen döntést, valamint az a tény is,

hogy a tudósításban a felperes ügyét együtt említi

két, immár jogerôsen érintettnek talált képviselôé-

vel. Mindezek alapján a bíróság megállapította a fel-

peres jó hírnevének megsértését, amit a hetilap a té-

nyek megtévesztésre alkalmas csoportosításával kö-

vetett el. 

Az ítélet problémája, hogy megítélésem szerint az

adott esetben nem álltak fenn a jóhírnév-sértés Ptk.-

beli feltételei, hisz a közlés nem tartalmazott valótlan

tényt, és való tényt sem tüntetett fel hamis színben.

Az más kérdés, hogy a lap valóban az átvilágítási tör-

vény rendelkezéseivel ellentétesen hozta nyilvános-

ságra az átvilágítás részeredményét. Ha az ezzel kap-

csolatos dokumentumok valóban államtitkot képez-

tek, ahogyan a bírósági ítélet állítja, akkor még az ál-

lamtitoksértés bûncselekményének gyanúja is felme-

rül, bár az államtitokról szóló törvény titokköri jegy-

zékében nem szerepelnek az átvilágítási eljárás iratai.

A képviselô érintettségre vonatkozó személyes adata-

inak idô elôtti nyilvánosságra hozatala azonban min-

denképpen felveti az adatvédelmi törvény szerinti jog-

érvényesítés lehetôségét, beleértve a bírósághoz for-

dulás jogát és a kártérítési igény megfogalmazását is.

Sôt, tulajdonképpen a jogosulatlan adatkezelés bün-

tetô törvénykönyvi tényállásának esetleges megvaló-

sítása sem zárható ki. Mindezek azonban nem jelen-

tik egyszersmind azt is, hogy megvalósult volna a

képviselô jóhírnevének megsértése is.

5. Az elmúlt évtizedben antiszemita nézetek ter-

jesztésével közszereplôvé vált Mónus Áron szintén

személyiségi jogi pert indított az ôt kritizáló Magyar-

országi Zsidó Hitközségek Szövetsége ellen. A MA-

ZSIHISZ által az Új Magyarország 1994. augusztus

14-i számában Mónus a Kinn, padon címmel megjelen-

tetett sajtóközlemény szerint: a) Mónus „hírhedtté

vált író”, b) „Mónus nagy nyilvánosság elôtt nem ke-

vesebbet állított, minthogy a vészkorszakot maga a

zsidóság idézte elô, divatos szóval élve: menedzsel-

te”, c) „lényegében így van ez napjainkban Magyar-

országon is, ahol a bíróságon bejegyzett, s az egész or-

szágot átszövô, zsidó befolyású szabadkômûves háló-

zat végzi dolgát”, d) „Mónus Áron Nap TV-beli meg-

nyilatkozása teljes mértékben kimeríti a közösség el-

leni uszítás fogalmát, ami ha megtorlatlan marad,

veszélyeztetheti azt a megbékélést, amelyet éppen

Horn Gyula miniszterelnök kezdeményezett.” Mint

látható, ellentétben az eddig tárgyalt esetekkel a fel-

peres itt nem a sérelmes közleményt nyilvánosságra

hozó újságot perelte, hanem az írást jegyzô szerveze-

tet, illetve személyeket. 

Az elsô fokon eljárt Pesti Központi Kerületi Bíró-

ság 1998 februárjában hozott ítéletében megállapítot-

ta, hogy a sajtóközlemény mind a négy állítása mint

tényállítás megsértette a felperes jóhírnév védelmé-

hez fûzôdô személyiségi jogait, ezért az alpereseket

eltiltotta a további jogsértéstôl, és kötelezte ôket,

hogy elégtételként saját költségükön jelentessenek

meg egy, a bíróság által megfogalmazott szövegû bo-

FUNDAMENTUM / 2000. 2. SZÁM   tanulmány / 25



csánatkérô közleményt a Népszabadságban, vagyis az

eredetinél lényegesen nagyobb példányszámú napi-

lapban.10 (Külön érdekessége a döntés ezen részé-

nek, hogy miként érvényesült volna vajon a bírósági

ítélet, ha a Népszabadság, amely ebben a perben

nem volt kötelezhetô a közlésre, fizetett hirdetésként

sem hajlandó helyet biztosítani a közleménynek.) A

bíróság ezenkívül kétszázötvenezer forint nem vagyo-

ni kár megtérítésére is kötelezte az alpereseket. 

A Fôvárosi Bíróság 1999 áprilisában született má-

sodfokú ítéletében az elsô három állítás tekintetében

mellôzte a jogsértés megállapítását és a nem vagyoni

kártérítés megfizetésére kötelezést.11 Ez utóbbit

azért, mert megítélése szerint a felperest az egyetlen

jogsértônek minôsített kijelentés nyomán nem érte

olyan nem vagyoni hátrány, amely szükségessé tette

volna olyan költség vagy kárpótlás megállapítását,

amely a hátrány csökkentéséhez vagy kiküszöbölésé-

hez szükséges. A Fôvárosi Bíróság – a Legfelsôbb Bí-

róság több eseti döntésére hivatkozva – elvileg is eluta-

sította az elsôfokú bíróságnak a 34/1992. (VI. 1.) AB

határozat alapján tévesen elfoglalt, és a korábbi bírói

gyakorlatban is követett azt az álláspontját, miszerint

a személyhez fûzôdô jogok megsértése önmagában

megalapozza a nem vagyoni kártérítés iránti igényt. 

A „hírhedtté vált író” kitételt a másodfokú bíróság

is tényállításnak értékelte, mint ilyet azonban igaznak

minôsítette, és bár pejoratív tartalmát is elismerte, de

úgy ítélte meg, hogy az adott közlésben az nem bírt

indokolatlanul durva, gyalázkodó tartalommal. Sôt a

bíróság álláspontja szerint a sajtóközlemény a szóban

forgó kifejezés használatával nem teljesen önkényes,

minden alapot nélkülözô véleményt fogalmazott

meg, ugyanis – hangzott a bírák indokolása – köztu-

dott, hogy a felperes által hangoztatott nézetekre a

társadalom egy része indulatosan reagált. Ezért az-

után a híressé válásnak a „hírhedt” szóval történô ki-

fejezése mint vélemény nem tekinthetô minden ala-

pot nélkülözônek, teljesen légbôl kapottnak. (Hason-

ló érveléssel minôsítette elfogadhatónak az Emberi

Jogok Európai Bírósága egy 1997-ben eldöntött ügy-

ben Jörg Haider idiótának titulását, mondván az erôs

kifejezés nem aránytalan a politikus által rendszere-

sen keltett megbotránkozáshoz képest.)12

A közleménynek a kereset tárgyát képezô máso-

dik megállapításával kapcsolatban a bíróság azzal az

érveléssel utasította el a jogsértés megállapítását,

hogy „aki nézeteit publikussá teszi, számolnia kell

azzal, hogy kritizálják, értelmezik, sôt akár szándéka

ellen való értelmet tulajdonítanak a nyilvánosság elé

tárt gondolatainak, azaz félreértik, félremagyarázzák.”

„A véleménynyilvánítás szabadsága – folytatódik a

másodfokú bíróság érvelése – magában foglalja

ugyanis az arra való jogosultságot is, hogy mások né-

zeteirôl bárki kialakíthassa a személyes véleményét,

és a logika alapvetô szabályainak ellent nem mondó-

an a megismert gondolatokat a saját logikája szerint

értelmezhesse, magyarázhassa, abból levonjon követ-

keztetéseket, és ezeket szabadon kifejthesse.” A har-

madik állítással a bíróság szerint az alperesek azért

nem sértették meg a felperes jóhírnév védelméhez

fûzôdô személyiségi jogát, mert a közlemény által ne-

ki tulajdonított gondolatok valóban elôfordultak a

szerzôk által bírált tv-interjúban, vagyis az alperesek

nem állítottak az adott mondatban valótlanságot. 

A másodfokú bíróság tehát egyedül a sajtóközle-

mény negyedik megállapításának megítélésében osz-

totta az elsôfokon ítélkezô bírák álláspontját. Eszerint

a felperes tv-nyilatkozata tartalmának az az alperesi

minôsítése, miszerint az kimeríti a közösség elleni

uszítás törvényi tényállását és mint ilyen nem marad-

hat megtorlatlanul, megsértette Mónus Áron személyi-

ségi jogait. Az elsôfokú bíróságéval megegyezô érvelés

szerint miután Mónust az Összeesküvés: a Nietzschei Biro-
dalom címû könyvében kifejtett, lényegében a tv-ri-

portban elhangzottakkal azonos állításai miatt ellene

közösség elleni izgatás miatt emelt vád alól 1993-ban

jogerôsen felmentették, jogsértô a törvényi tényállást

kimerítônek minôsíteni mostani megnyilatkozásait. 

Ezzel az érveléssel szemben felhozható, hogy

nagyvonalúan egyenlôségjelet tesz a korábbi bünte-

tôeljárás tárgyát képezô könyvbeli állítások és a mos-

taniak között, és egyfajta sajátos res judicata-t feltéte-

lezve rányomja a „felmentve” pecsétet minden új iz-

gatás-gyanús kijelentésre is. Pedig ha már ezt a sajá-

tos logikát követjük, akkor éppenséggel csak egy

újabb büntetôeljárás során az ítélt dologra hivatkozva

kimondott újabb verdikt alapján lenne kétséget kizá-

róan állítható, hogy az állítások büntetôjogilag azono-

sak. Feltéve, de meg nem engedve azonban, hogy ez

a helyzet, miért ne lehetne jogi következmények nél-

kül más állásponton valaki, mint a büntetô bíróság.

Különösen, ha – mint ebben az esetben is – kifejezet-

ten hangsúlyozza, hogy az egykori vádlott csak az ô

„megítélése szerint” valósította meg az izgatás törvé-

nyi tényállását. Ezzel még a látszatát is elkerüli annak

a sugalmazásnak, hogy az illetôt valóban a bíróság

marasztalta volna el, ami nyilván valótlan tényállítás

lenne. Ebben az esetben azonban nyilvánvalóan vé-

leményrôl van szó. 

A SAJTÓ-HELYREIGAZÍTÁS MINT 
SZEMÉLYISÉGVÉDELMI ESZKÖZ

A sajtó-helyreigazítás két szempontból is sajátos esz-

köze a személyiségi jogok védelmének. Egyfelôl kor-

látozottabb az egyéni becsület mind büntetôjogi,

2000. 2. SZÁM / FUNDAMENTUM26 / tanulmány



mind pedig polgári jogi módszereihez képest,

amennyiben kizárólag valótlan tények közlése, illetve

híresztelése, valamint való tények hamis színben tör-

ténô feltüntetése esetén használható, vagyis véle-

mény, értékítélet, bírálat esetében egyáltalán nem.

Ugyanakkor ezekben az esetekben a tények közlôje

lényegesen nehezebb helyzetben van, hisz csak ab-

ban az esetben mentesülhet a felelôsség, vagyis a

helyreigazítás közlése alól, ha bizonyítani tudja a kö-

zölt tények valóságát. De még egy ilyen, az objektív-

hez közeli felelôsségi konstrukció esetében sem

mindegy, hogy a bírói gyakorlat hogyan mérlegel a

közszereplôk védelme és a közügyek vitathatósága

konfliktusában. 

1. Szabó Lukács, a MIÉP kizárt parlamenti képvise-

lôje a Magyar Távirati Iroda ellen indított helyreiga-

zítási pert egykori pártelnöke, Csurka Istvánnak az

MTI-nek adott, és általa valótlannak ítélt nyilatkoza-

ta miatt. A nyilatkozat elôzménye egy Szabó által tar-

tott sajtótájékoztató volt, amelyen az immár függet-

len oszággyûlési képviselô beszámolt arról az ügyész-

ségi bejelentésérôl, amit azért tett, mert szerinte

Csurka nem számolt el az Ady Endre Sajtóalapít-

ványtól kapott több mint 50 millió forinttal. E vádak-

ra válaszként tette Csurka a helyreigazítási kérelem

alapjául szolgáló nyilatkozatot, miszerint Szabó „min-

dig mozgósítható ellene egy rágalommal”, az alapít-

ványban pedig azért nincs pénz, mert a felperes „au-

tót, földet, birtokot vett belôle.” 

A per érdekes eljárási mellékszála volt, vajon a

közszolgálati hírügynökség egyáltalán kötelezhetô-e

sajtó-helyreigazításra. Az alperes érvelése szerint az

MTI nem szerepel a Ptk. 79. § (1) bekezdésének ta-

xatív felsorolásában a kötelezettek között. Ugyanak-

kor a bíróság a Polgári Perrendtartás és a sajtótörvény

rendelkezései alapján úgy döntött, hogy az MTI kö-

telezhetô sajtó-helyreigazítás közzétételére, hisz az

elôbbi törvény a helyreigazítási eljárás alpereseként

említi a hírügynökséget, az utóbbi pedig az eredeti

közleményt átvevô más sajtószerveket kötelezi a

helyreigazítás közlésére, amennyiben az MTI-t a bí-

róság jogerôs határozattal erre kötelezi.13

A távirati iroda érdemben azzal védekezett, hogy

nem tett mást, mint ami a feladata, korrekt módon

tudósított két közéleti személyiség közérdeklôdésre

számot tartó vitájáról, közvetítve a felek véleményét

egymásról. Ezt az érvelést a bíróság – hivatkozva a

Legfelsôbb Bíróság Polgári Kollégiuma 12. számú ál-

lásfoglalására, mely szerint véleménynyilvánítás, érté-

kelés, bírálat önmagában nem lehet sajtó-helyreigazí-

tás alapja – Csurkának csak azzal a véleményével

kapcsolatban fogadta el, ami Szabó állításainak lehet-

séges motívumairól szólt. Az alapítványi pénz Szabó

általi elköltésével kapcsolatban mondottakat azonban

olyan tényállításnak értékelte a bíróság, amelynek va-

lóságát – a PK egy másik, 14. számú állásfoglalásának

és a bírói esetjog14 intenciói szerint – akkor is a sajtó-

szervnek kell bizonyítania, ha egyébként híven köz-

li más személy tényállítását, nyilatkozatát vagy átve-

szi más sajtószerv közleményét. Miután pedig az

MTI nem bizonyította, hogy Csurka vádjai igazak, a

Pesti Központi Kerületi Bíróság ítéletében kötelezte

olyan tartalmú helyreigazítás közzétételére, miszerint

megalapozatlanul híresztelték, hogy Szabó valóban

saját céljaira költötte az alapítvány pénzét. A Legfel-

sôbb Bíróság által sugallt ez a gyakorlat szinte lehe-

tetlen helyzetbe hozza a sajtószerveket, hiszen köz-

ügyekrôl folytatott viták esetében nem elegendô

ügyelniük arra, hogy korrekt módon tájékoztassanak

az egyes álláspontokról, de fel kell vállalniuk az állí-

tások bizonyításának feladatát, mert ellenkezô eset-

ben – mint ebben az ügyben is – akár a vitapartner

kiiktatásával is, ôk lesznek a szenvedô alanyai a köz-

véleményre tartozó tudósítások megjelenésének. 

2. A közügyekkel foglalkozó újságírás ellehetetlení-

tése különösen veszélyes azokban az esetekben, ami-

kor a sajtó nem egyszerûen egymással veszekedô poli-

tikusok vitájáról, hanem a kormányzat mûködési me-

chanizmusairól igyekszik tájékoztatni. Ez történt an-

nak az oknyomozó riportnak az esetében, amelyet az

Élet és Irodalom címû hetilap jelentetett meg Fiúk a
bányában címmel 1999 augusztusában. A tényfeltáró

újságírás Magyarországon oly ritkán alkalmazott mód-

szereivel készült riport a vezetô kormánypárt és promi-

nens képviselôi, köztük mindenekelôtt a miniszterel-

nök és családja pénzügyeinek próbált meg utánajárni.

Az érintettek – anélkül, hogy a cikk fôbb állításai kap-

csán jogi eljárást kezdeményeztek volna – két, viszony-

lag lényegtelennek tûnô megfogalmazás miatt két kü-

lön sajtó-helyreigazítási pert indítottak a lap ellen. 

Az egyik kereset a riportnak azt a szóhasználatát

kérte helyreigazítani, mellyel a szerzôk „Fidesz-vál-

lalkozások”, „Fidesz-cégek”, valamint a „Fidesz több

vállalkozása” meghatározással jelöltek olyan cégeket,

amelyek bár nem vitatottan a párt egyes vezetô sze-

mélyiségeihez kötôdnek, tulajdonjogi értelemben

csak egyikük volt valóban a párt vállalkozása. Jóllehet

a hetilap mind az elsô, mind a másodfokú eljárásban

nyelvtudósok szakvéleményével támasztotta alá azt a

védekezését, miszerint a kifogásolt megfogalmazások

nem azonosak a „Fidesz tulajdonában lévô cég” kife-

jezés tartalmával, mind a Pesti Központi Kerületi Bí-

róság, mind pedig a Fôvárosi Bíróság ítélete olyan tar-

talmú helyreigazítás közlésére kötelezte ôket, amely

szerint valótlanul híresztelték, hogy a Fidesz-nek

több cége lett volna. 

A másik per tárgya az újságcikknek az a része volt,

amely azt firtatta, vajon a Fidesz-székház értékesíté-

FUNDAMENTUM / 2000. 2. SZÁM   tanulmány / 27



sébôl származó bevételbôl mely gazdasági társaságok

részesedtek. Ennek kapcsán a szerzôk utaltak egy

1993-ban tartott Fidesz pártrendezvényen kialakult

és „a mai napig is fennálló” vélekedésre, mely szerint

„a Fidesz jelenlegi vezetôinek anyagi jólétét a szék-

házakból származó pénzek alapozták meg.” Az elsô

fokon eljárt Pesti Központi Kerületi Bíróság az utób-

bi kitétel kapcsán kötelezte a lapot helyreigazító köz-

lemény megjelentetésére, mondván: valótlan híresz-

telésrôl van szó. A Fôvárosi Bíróság mint másodfokú

fórum megváltoztatta az elsô fokú ítéletet, és elutasí-

totta a felperesek keresetét.15 Az indokolás értelmé-

ben a szerzôk „nem idegen forrású, mástól szerzett

értesüléseket, valótlan tényállításokat adtak tovább,

hanem azt állították, hogy kialakult egy vélekedés.”

Eszerint a másodfokú bíróságnak a fellebbezés kap-

csán elsôsorban abban kellett állást foglalnia, hogy a

per tárgyává tett mondatban mire vonatkozó tényállí-

tás volt. A bíróság álláspontja szerint jogi értelemben

ténynek tekinthetô ugyan az adott vélekedés meglé-

tére vonatkozó állítás, de csak annak a létezése, a

„vélekedés” tartalma nem fogható fel tényállításnak,

közlése pedig tényállítás híresz-

telésének; az ugyanis tényekbôl

levont következtetés, vagyis vé-

leménynek tekintendô. A felpe-

resek viszont – szól a bíróság ér-

velése – nem a vélekedés meglé-

tének a tényére vonatkozó állí-

tást, illetve annak híresztelését

kifogásolták, és kérték valótlan-

ként helyreigazítani, hanem kizá-

rólag a vélekedés tartalmát – te-

hát a véleményt – érintette hely-

reigazítási kérelmük. Ezért azután ebben az eljárás-

ban a bíróság nem is tartotta szükségesnek lefolytat-

ni a vélekedés meglétére az alperes által felajánlott

bizonyítást. Az alperes által a sérelmezett részben kö-

zölt (híresztelt) vélemény pedig a bíróság felfogása

szerint, bár lehet jogsértô, de sem a Ptk. 79. §-ának

(1) bekezdése, sem pedig a PK 12. számú állásfogla-

lása értelmében nem lehet sajtóper tárgya.

A Legfelsôbb Bíróság mint felülvizsgálati bíróság

azután 2000 áprilisában hozott ítéletében hatályon kí-

vül helyezte a jogerôs ítéletet és az elsôfokú bíróság

ítéletét hagyta helyben.16 Az indokolás értelmében a

kifogásolt sajtóközlemény fô mondanivalója az a fel-

tételezés, hogy a Fidesz székház értékesítésébôl be-

folyt ellenérték a párt vezetôinek magánvagyonát

gyarapította, vagyis a párt pénzét a felperesek saját

céljaikra használták fel. Ez pedig – a bíróság szerint –

nem vélemény és értékítélet, hanem tényállítás,

melynek forrásaként jelenik meg egyes meg nem ne-

vezett párttagok vélekedése. Mások valamely ese-

mény megtörténtének látszatát keltô vélekedésének

közreadása mint híresztelés azonban – a Legfelsôbb

Bíróság háromtagú tanácsának felfogása szerint –

ugyanúgy alapul szolgálhat sajtó-helyreigazítási kere-

set indítására, mint amikor a sajtó a saját megalapo-

zatlan megállapításait közli. Mindezek alapján az al-

peresnek kellett volna bizonyítania a bíróság által

tényállításnak minôsített közlés valóságát, amire vi-

szont alkalmas bizonyítékot nem ajánlott fel. 

3. Paradox módon szinte egyidôben született meg a

Pesti Központi Kerületi Bíróságnak a Fidesz pereiben

ítélkezô bírájának ítélete Schmidt Mária, miniszterel-

nöki tanácsadónak a Magyar Hírlap ellen indított

helyreigazítási perében, amikor a Legfelsôbb Bíróság

helybenhagyta ugyanennek a bírónak a „székház-

ügyben” hozott elsô fokú döntését. Csakhogy idôköz-

ben a bíró az újabb, hasonló ügyben magáévá tette az

ô ítéletét megváltoztató Fôvárosi Bíróság álláspontját.

Schmidt Mária annak a tudósításnak a tartalma miatt

perelte a Magyar Hírlapot, amit az újság a Nyilvános-

ság Klub nevû országos egyesület közgyûlésérôl kö-

zölt. A tudósítás arról számolt be, hogy az egyik elô-

adó a Magyar Televízióban ural-

kodó cenzúrát kritizálta: „Példa-

ként említette, hogy tévések be-

számolója szerint Schmidt Má-

ria, Orbán Viktor tanácsadója

rendszeresen egyeztetett szer-

kesztôkkel a híradó tartalmáról.”

Ennek helyreigazítását kérte a

felperes. A napilap képviselôje

azzal védekezett, hogy a cikk

szerzôje a valóságnak megfelelô-

en írta le az elôadást, annak tar-

talmáért a lapot felelôsség nem terhelheti, mert en-

nek az álláspontnak az elfogadása teljesen ellehetet-

lenítené a tudósítás mûfaját. Egyébként pedig állás-

pontja szerint a vitatott kitétel az elôadó véleményét,

értékítéletét fejezte ki, a közölt megállapítás megala-

pozottságának bizonyítására pedig az alperes tanúbi-

zonyítást ajánlott fel. 

A sajtónak a valósághû módon közölt tudósítással

kapcsolatos felelôsségével összefüggésben az ítélet

hivatkozik a PK 14. számú állásfoglalására, amelynek

értelemében a bizonyítási teher abban az esetben is

a sajtószervet terheli, ha híven közvetíti az idegen for-

rásból származó közleményt. Az indokolás érdekessége,

hogy a bíró láthatóan némileg igyekszik elhatárolód-

ni az állásfoglalásban megnyilvánuló felfogástól,

ugyanakkor az abban foglalt objektív felelôsség érvé-

nyesítését a következôképpen magyarázza: „a PK ál-

lásfoglalások a bíróságra nézve kötelezôek akkor is,

ha alkalmazásuk a konkrét esetben problémákat vet

fel.” A sajtószabadságot korlátozó objektív felelôssé-

2000. 2. SZÁM / FUNDAMENTUM28 / tanulmány

A SAJTÓSZABADSÁGOT KORLÁ-
TOZÓ OBJEKTÍV FELELÔSSÉGET BÍ-
RÁLÓ FELFOGÁSSAL EGYETÉRTEK,
SÔT A BÍRÓ ÉRVÉNYESÍTHETTE
VOLNA KRITIKAI ATTITÛDJÉT A
KOLLÉGIUMI ÁLLÁSFOGLALÁSSAL
SZEMBEN, HISZ AZ AZ ÁLLÁS-
PONTJA, MISZERINT AZOK KÖTE-
LEZÔEK LENNÉNEK A BÍRÓSÁGRA, 

NEM TÁMASZTHATÓ ALÁ.



get bíráló felfogással maximálisan egyet lehet érteni,

sôt a bíró érvényesíthette volna is kritikai attitûdjét a

kollégiumi állásfoglalással szemben, hisz az az állás-

pontja, miszerint a kollégiumi állásfoglalások kötele-

zôek lennének a bíróságra, nem támasztható alá. A bí-

róságokról szóló törvénynek azok a rendelkezései

ugyanis, amelyek az egykor a jogalkalmazás egységé-

nek elôsegítésére hozott, még ma is alkalmazott kol-

légiumi állásfoglalásokról szóltak – ellentétben az

irányelvekkel és elvi döntésekkel –, nem említette

azok bíróságokra kötelezô voltát.17

A bírói ítélet indokolása – a PK 12. számú állásfog-

lalására hivatkozva – kifejti, hogy a helyreigazítási

igény tartalmi vizsgálata során a kifogásolt sajtóközle-

ményt a maga egészében kell vizsgálni, a kifogásolt

közléseket, kifejezéseket nem formális megjelené-

sük, hanem valós tartalmuk alapján kell megítélni, az

értékelésnél tekintettel kell lenni a társadalmilag ki-

alakult közfelfogásra is, a közömbös részletek, pontat-

lanságok, lényegtelen tévedés nem adnak alapot

helyreigazításra. (Ez az ugyancsak helyes érvelés

azért érdemel figyelmet, mert – mint láttuk –, ugyan-

ez a bíró a „Fidesz-cégek” nyelvtani vitájában mint-

ha nem követte volna saját mostani intencióit.) 

A helyreigazítás érdemében való döntéshez a bíró-

ságnak azt kellett vizsgálnia, hogy az adott esetben

konkrétan mi képezte az újság által közölt híresztelés

tárgyát. A felperes szerint az alperes azt híresztelte,

hogy ô rendszeres egyeztetéseket folytatott a Magyar

Televízió híradójának tartalmáról a híradó szerkesztô-

ivel. Az alperes szerint viszont a tudósítás csupán

annyit híresztelt, hogy az elôadónak az MTV volt és

jelenlegi munkatársaitól tudomása van arról, hogy a

felperes a kérdéses gyakorlatot folytatja, tehát valóban

léteznek ilyen híresztelések televíziós körökben. Az

alperes ennek igazolására széles körû tanúbizonyítást

ajánlott fel. A bíró elfogadta az alperesi érvelést, lé-

nyegében a Fidesz „székház-ügyben” az ô korábbi

ítéletét megváltoztató fôvárosi bírósági döntés érvelé-

sét követve: „jogilag lehetséges az, hogy maga a hí-

resztelés csak arra vonatkozik, hogy egy bizonyos vé-

lekedés valóságosan létezik, és a vélekedés létezésé-

re vonatkozó kitétel pedig önmagában véleménynyil-

vánításnak tekinthetô, s így nincs helye helyreigazítás-

nak.” A bíró szerint a jelen esetben hasonló a helyzet,

„különös tekintettel arra, hogy a híresztelés ’többszö-

rözésérôl’ van szó, hiszen a kitétel arról szól, hogy az

alperesi lap közöl egy információt arról, hogy a meg-

nyilatkozó személy közvetett tudomással bír valami-

rôl.” Vagyis az alperes által az volt bizonyítandó, hogy

a híresztelések, vélekedések valóban léteznek, ezt pe-

dig a televíziós munkatársak tanúvallomásai igazolták.

A helyreigazítási kérelmet elutasító ítélet további

érdekessége, hogy a bíró – hivatkozva az Alkotmány-

bíróság 36/1994. (VI. 24.) AB határozatára – megáll-

apítja: politikai közszereplôk közéleti-politikai tevé-

kenységének kritizálhatósága szinte korlátlan, márpe-

dig az adott ügy felperese egyértelmûen politikai

közszereplônek minôsül. Ennek az érvelésnek a je-

lentôsége, hogy az elemzett büntetôeljárások és né-

hány személyiségi jogi ügy mellett ezúttal – mégha

kivételesen is – sajtó-helyreigazítási eljárás keretében

is alkalmazásra került az Alkotmánybíróságnak a köz-

ügyek vitathatósága érekében a közszereplôk na-

gyobb tûrôképességére vonatkozó tétele.

A másodfokon eljárt Fôvárosi Bíróság 2000. május

29-én hozott jogerôs ítéletében helybenhagyta az el-

sô fokú döntést. A felperesi kérelem ismételt elutasí-

tásának indokolása eltér az elsôfokú bíróságétól, és

ez, ha lehet még kedvezôbb a sajtóra nézve, mert

nem egyszerûen a konkrét esetben nyilvánította

helyreigazításra nem jogosító véleménynek az írást,

hanem fel is lazította a sajtószerv objektív felelôssé-

gét korrekt közlések esetén. Az indokolás érvelése

szerint „a sajtószervnek ugyan objektív a felelôssége,

de nem korlátlan. Jelen esetben a sajtó egy nyilvános

eseményrôl adott korrekt tudósítást.”18 A korlátozott

objektivitás analógiára lehetôséget nyújtó példájaként

az indokolás a PK 14. állásfoglalás II. pontjának arra

a passzusára hivatkozik, mely szerint amikor a sajtó

a valóságnak megfelelôen ad ismertetést a büntetô

bírósági eljárásról, helyreigazításra nincs lehetôség. Az

indokolás hivatkozik még a sajtótörvény 2. §-ának (1)

bekezdésére, illetve 5. §-ára. Az elôbbi értelmében a

sajtó feladata a hiteles, pontos és gyors tájékoztatás-

ról való gondoskodás, míg az utóbbi a sajtót feljogo-

sítja arra, hogy az érdekeltek hozzájárulása nélkül is

tájékoztatást adjon – egyebek között – az egyesüle-

tek nyilvános ülésérôl. Az ilyen tudósítás esetében

pedig – szemben az újságírás más mûfajaival – a saj-

tószervnek a helyreigazítás alóli mentesüléshez ele-

gendô bizonyítania a tudósítás korrektségét. 

4. A Pesti Központi Kerületi Bíróságnak a Fidesz

kontra ÉS-ügyekben, illetve a Schmidt Mária kontra

Magyar Hírlap ügyben ítélkezô bírája az utóbbival

szinte egyidôben hirdetett ítéletet a Torgyán József

miniszter által az Élet és Irodalom ellen indított saj-

tó-helyreigazítási perben is.19 Az ÉS 2000. január 28-i

száma „Ügyészségi döntés Torgyán kazetta-ügyé-

rôl” címmel összeállítást közölt. Ez egy szerkesztôsé-

gi bevezetô mellett tartalmazta a Nyilvánosság Klub-

nak a miniszter ellen tett büntetô feljelentése nyo-

mán született, a nyomozást megtagadó ügyészségi

döntést, és az azzal szemben a klub által benyújtott

panaszt. Az egyesület azért tett feljelentést hivatali

visszaélés miatt Torgyán ellen, mert a miniszter a

Duna Televízió interjút kérô riporterét sérelmesnek

érzett kérdései miatt testôre segítségével igazoltatta,

FUNDAMENTUM / 2000. 2. SZÁM   tanulmány / 29



majd elvetette tôle a felvételt tartalmazó kazettát. A

hetilap által közölt, az egyesület egyik ügyvivôje által

jegyzett panaszbeadvány igyekezett cáfolni a nyomo-

zást megtagadó ügyészségi döntés érvelését. A mi-

niszter megbízásából a minisztérium politikai fôtanács-

adója helyreigazítást kért az újságtól, amit az nem tel-

jesített, így Torgyán keresetet indított a Pesti Köz-

ponti Kerületi Bíróságon. 

Az alperes ellenkérelmével azzal érvelt, hogy nincs

törvényi alapja az ügy érdemi tárgyalásának, mert

mind a Ptk. mind pedig a PK 13. számú állásfoglalá-

sa úgy rendelkezik, hogy helyreigazítást csak szemé-

lyesen az kérhet, akinek személyére a sajtóközle-

mény utal, márpedig a tanácsadó kérelme nem felel

meg ezeknek a feltételeknek. A bíróság ezt az ellen-

kérelmet azzal utasította el, hogy a jogszabály a hely-

reigazítás „elôzetes eljárására” külön szabályokat nem

tartalmaz, így a képviselet módját sem szabályozza, és

nem is zárja ki, másrészt a képviselt fél bírósági kere-

setében a kérelmet sajátjának ismerte el, így alkal-

mazni kell a jóhiszemû álképviselet Ptk.-beli szabá-

lyait. (Megjegyzendô, hogy a jogszabály a helyreiga-

zítási folyamatban nem ismer „elôzetes eljárást”, csu-

pán a helyreigazítás kérését szabályozza, amivel kap-

csolatban viszont személyes jogérvényesítést ír elô,

továbbá a tanácsadó nem képviselôként járt el.) 

A miniszter helyreigazítási igényének tartalmi vizs-

gálata kapcsán a bíró az elôzôleg tárgyalt Schmidt Má-

ria kontra Magyar Hírlap-ügyhöz hasonlóan ismételten

utalt az Alkotmánybíróság 1994-es határozata kapcsán

arra, hogy a közölteket annak figyelembevételével kell

értékelni, hogy a miniszter mint politikai közszereplô

esetén a véleménynyilvánítás lehetôsége szinte korlát-

lan. A Nyilvánosság Klub panaszbeadványának szöve-

gével összefüggésben pedig felhívta a figyelmet arra,

hogy a PK 14. számú állásfoglalása értelmében nincs

helye sajtó-helyreigazításnak, ha a sajtószerv valamely

büntetôeljárás jogerôs befejezése elôtt a valóságnak

megfelelôen tájékoztatja olvasóit az eljárásról. 

Mindezek alapján a bíróság a miniszter négy hely-

reigazítási kérelmébôl hármat elutasított. Elutasította

a közleményben a riporternô igazoltatására és a kazet-

ta elvételére vonatkozó megállapításokat kifogásoló

kereseti kérelmet, mondván, ezekkel az alperes nem

állította, hogy a felperes bûncselekményt követett

volna el. A közleménynek azzal az állításával kapcso-

latban, miszerint az ügyészség elmulasztotta a ripor-

ternô tanúkénti meghallgatását, a bíróság megállapí-

totta, hogy bár a közlemény tévedett, de a felperes-

nek a helyreigazításhoz szükséges közvetlen érintett-

sége hiányzik ennek a kérdésnek a kapcsán, hisz a

meghallgatás elmaradása legfeljebb az ügyészség ré-

szérôl lehetne kifogásolható. Ugyancsak elutasította a

bíróság a közölt panasz-beadvány felperessel szembe-

ni állításaival kapcsolatos kereseti kérelmet. A felpe-

res szerint ezekkel az állításokkal az alperes azt hí-

resztelte, hogy a miniszter valóban elkövette a felje-

lentô által vélelmezet bûncselekményeket. Az eluta-

sítás indokolása szerint a panasz keletkezése idején

még folyamatban volt nyomozati eljárás során megfo-

galmazott jogi vélemény nem lehet sajtó-helyreigazí-

tás tárgya. Nem egészen világos ugyanakkor, hogy

egyrészt a helyreigazítás feltételei szempontjából mi

a különbség a jogi és a nem jogi (?) vélemény között,

másrészt az akár jogi, akár nem jogi vélemény véle-

mény voltát befolyásolja-e az, hogy azt az eljárás mely

szakaszában fejtik ki. Ha ugyanis elfogadjuk a sajtó-

helyreigazítás általános elveként azt, hogy vélemény

nem lehet annak alapja, akkor ez alól nem képezhet-

nek kivételt azok a vélemények sem, amelyek arra

vonatkoznak, hogy egy cselekedet a véleménymon-

dó álláspontja szerint kimeríti-e egy bûncselekmény

törvényi tényállását. 

A közlemény egyetlen állítása, amelynek kapcsán

a bíróság elrendelte a helyreigazítást, a panasz-bead-

ványnak az a megfogalmazása volt, miszerint a mi-

nisztert a kazetta eltulajdonításának szándéka vezé-

relte volna, midôn utasítást adott annak elvételére. A

bíróság érvelése szerint a kazetta eltulajdonítása nem

volt a nyomozati eljárás tárgya, így nyilván az annak

folyamatban léte miatti korlátozhatatlansági kedvez-

mény nem vonatkozik rá, másrészt a bíróság szerint

azért is indokolt a helyreigazítás, mert érdemi adat

nem merült fel a végleges tulajdonszerzés szándéká-

ra a miniszter részérôl. Érdekes módon azonban a

legfontosabb kérdést elmulasztotta vizsgálni a bíró-

ság, hogy vajon az eltulajdonítási szándékkal kapcso-

latban lehet-e szó egyáltalán tényállításról, vagy pe-

dig az állítás a szerzô véleményét fejezi ki a felperes

motívumait illetôen, ami viszont – mint tudjuk – nem

lehet helyreigazítás alapja.

A másodfokon eljárt Fôvárosi Bíróságnak ugyanaz

a tanácsa, amely a Schmidt Mária kontra Magyar Hír-

lap ügyben a jogerôs ítéletet hozta, 2000. június 19-

én hozott ítéletében résyben megváltoztatta az elsô-

fokú döntést, és a lapot helyreigazításta kötelezte a

riporternô igazoltatása és a kazetta elvétele ügyében

is, mondván: a büntetôeljárásban nem nyert bizonyí-

tást, hogy a miniszter utasította volna beosztottait,

pusztán kérést fogalmazott meg.

A MAGYAR BÍRÓI GYAKORLAT 
VÁLTOZÁSAI 

NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁSBAN

Ha arra a kérdésre keressük a választ, hogy a magyar

bírói gyakorlat most vizsgált módosulásai hogyan érté-

2000. 2. SZÁM / FUNDAMENTUM30 / tanulmány



kelhetôek nemzetközi összehasonlításban, érdemes

elôször megvizsgálni, hogy az e változásokat elindító,

az elsô fejezetben tárgyalt 1994-es alkotmánybírósági

határozat milyen külföldi és nemzetközi mintákat kö-

vetett. Az egyik ilyen meghatározó minta mindenkép-

pen az amerikai Legfelsô Bíróság 1964-ben született

híres ítélete volt a New York Times v. Sullivan-ügyben.

Az ítéletet fogalmazó William Brennan bíró a követ-

kezôképpen írta le az ügynek a bíróság általi, újnak

mondható megközelítését: „A kérdés megítélésében

abból kell kiindulni, hogy ebben az országban mély

nemzeti elkötelezettség fûzôdik ahhoz, hogy köz-

ügyekben a vitának szabadnak, elevennek és nyitott-

nak kell lennie.”20 Az ítélet lényege, hogy egy magát

demokratikusnak valló kormányzat nem büntetheti

meg bírálóit még magánszemélyek sérelme címén

sem. A közügyek szabad vitatásához fûzôdô érdek azt

követeli meg, hogy a közlés teljes alkotmányos védel-

met élvezzen, vagyis „elfojtására nem jogosít fel sem

ténybeli hiba, sem sértô tartalom, sem a kettô keveré-

ke.” Az azóta New York Times-szabály néven polgár-

jogot nyert tétel „tiltja kártérítés megítélését köztiszt-

viselô hivatalos tevékenységére vonatkozó rágalmazó

állításért, kivéve, ha a panaszos bebizonyítja, hogy azt

rosszindulattal közölték, azaz annak tudatában, hogy

az állítás valótlan, illetve gondatlanul figyelmen kívül

hagyták annak igazságát vagy hamisságát.” Brennan

szerint ugyanis: „a hibás állítás elkerülhetetlen egy vi-

tában [...] és azt védelemben kell részesítenünk, kü-

lönben megfojtjuk a kifejezés szabadságát. [...] Egy

szabály, amely arra kényszeríti a hivatalos magatartás

bírálóját, hogy szavatolja minden egyes ténybeli kije-

lentésének igazságát – és tegye ezt lényegében korlát-

lan összegû rágalmazási ítéletek büntetésének terhe

mellett – öncenzúrához vezet.” A bíróság három tag-

ja – Black, Douglas és Goldberg – még tovább kívánt

menni, és a sajtó védelmét abszolúttá akarta tenni a

közhivatalnokok becsületének sérelmei esetén. Vagy-

is ôk akkor sem engedték volna meg a perlést a hiva-

talnokoknak, ha bizonyítani tudják a tényleges rosszin-

dulatot. Black bíró egy két évvel késôbbi különvéle-

ményében megismételte azt az álláspontját, hogy köz-

ügyekben a szólás szabadsága feltétlen.21

A magyar alkotmánybírák által követett másik

minta az Emberi Jogok Európai Bíróságának követ-

kezetes gyakorlata, melynek legfontosabb döntéseire

hivatkozik is a határozat indokolása. A legismertebb

ezek közül az 1986-ban eldöntött Lingens kontra Auszt-
ria eset. Lingens, a Profil címû osztrák magazin fô-

szerkesztôje két bíráló cikket közölt az akkori osztrák

kancellárról, szemére hányva, hogy a holokauszt túl-

élôjéhez „méltatlan”, „elfogadhatatlan” és „erkölcs-

telen” módon koalíciós tárgyalásokat folytatott egy

egykori nácival. Az ausztriai elmarasztalás után az új-

ságíró a strasbourgi fórumokhoz fordult, ahol az oszt-

rák kormány képviselôje arra hivatkozott, hogy az új-

ságcikkek Kreiskyt magánemberi mivoltában sértet-

ték, amennyiben nem tartották tiszteletben magán-

életét, amit pedig az európai egyezmény 8. cikke is

megkövetel. 

A bíróság ítéletében elismerte ugyan a magán- és

közügyek dichotómiáját, de az adott esetet nem mi-

nôsítette magánügynek. Sôt általánosságban kimond-

ta a testület, hogy egy politikus az ôt e minôségben

való szereplése kapcsán ért kritikákat nem háríthatja

el magánéletére hivatkozással. A strasbourgi bírák

szerint az újságíróra a bécsi bíróság által kiszabott

büntetés a cenzúra egy formája volt, amely arra irá-

nyult, hogy a jövôben hasonló kritika ne hangozzék

el. Amikor pedig az osztrák bíróság a valóság bizonyí-

tását rendelte el Lingens kijelentéseivel kapcsolat-

ban, megoldhatatlan feladat elé állította a vádlottat,

hiszen értékítéletek valódiságát lehetetlen bizonyíta-

ni. A Bíróság ítélete tehát megállapította, hogy az

adott esetben sem a jóhírnév védelme, sem a kijelen-

tés megütközést keltô, esetleg sokkoló jellege nem

tette szükségessé a véleménynyilvánítás korlátozását,

vagyis az osztrák bírósági ítélet megsértette az egyez-

mény 10. cikkét. Ezért Ausztriát közel 300 ezer schil-

ling kártérítés megfizetésére kötelezték. A határozat

ezenkívül elvi éllel leszögezi, hogy értékítéletek nem

lehetnek a valóság bizonyításának tárgyai.22

Az 1998 óta immár egységes, új összetételû Bíró-

ság a Dalban kontra Románia-ügyben23 1999. szeptem-

ber 28-án hozott ítéletében megerôsítette korábbi

gyakorlatát. A panaszos egy helyi hetilap tulajdonosa

és szerkesztôje volt Romániából, mely két cikket je-

lentetett meg a helyi mezôgazdasági kombinát igaz-

gatójának feltételezett csalásairól, és a felügyelô bi-

zottság szenátor tagjának ebben vállalt szerepérôl. Azt

követôen, hogy az igazgató és a szenátor ellen bûn-

cselekmény hiányában megszüntették a nyomozást,

ôk kezdeményeztek eljárást a panaszos ellen rágalma-

zás miatt, amiben a román bíróság bûnösnek mond-

ta ki és szabadságvesztésre ítélte. A panaszos azt kér-

te, hogy a strasbourgi Bíróság állapítsa meg, hogy a

publikált cikkek miatti elítéléssel Románia megsér-

tette az egyezmény 10. cikkelyében biztosított véle-

ménynyilvánítási szabadságát. A Bíróság megállapí-

totta, hogy a cikk az abban foglalt becsületsértô állí-

tások ellenére közérdeket érintett, és számot tartha-

tott a közösség érdeklôdésére. A meggyanúsítottak

becsületvédelemhez fûzôdô érdeke és a sajtó mint a

„közösség házôrzôkutyája” szerepének érvényesülé-

se konfliktusában a bíróság ezúttal is az utóbbinak

adott elsôbbséget azzal, hogy ítéletében megállapítot-

ta: a panaszos bûnösségének megállapítása és vele

szemben szabadságvesztés büntetése kiszabása indo-

FUNDAMENTUM / 2000. 2. SZÁM   tanulmány / 31



kolatlanul aránytalan beavatkozást jelentett véle-

ménynyilvánítási szabadságába. 

Az eddig elé került ügyek kapcsán a strasbourgi

bíróság a politikusi vagy más közéleti személyisége-

ket erôs szavakkal bíráló újságírókkal szemben alkal-

mazott büntetôjogi szankciók esetében általában

megállapította az egyezmény megsértését, ugyanak-

kor még nem volt módja állást foglalni a polgári jog

személyiségvédelmi vagy helyreigazítási eszközeivel

kapcsolatban, melyek kétségkívül enyhébbek a bün-

tetôjog durva szankcióinál, de a 10. cikkely szóhasz-

nálatában ezek is „beavatkozást” jelentenek a véle-

ménynyilvánításnak az európai bírósági gyakorlatban

is kitüntetettként kezelt szabadságába.

Összefoglalásként megállapítható tehát, hogy a ma-

gyar Alkotmánybíróság 1994-es határozata az amerikai

Legfelsô Bíróság joggyakorlata mellett követte a stras-

bourgit is abban, hogy a politikusok esetében a meg-

engedhetô kritika küszöbe alacsonyabb, mint magán-

személyeknél, hiszen jóhírük védelme egyensúlyban

kell legyen a közügyek szabad megvitatásához fûzôdô

érdekkel, a kormányzat egészénél vagy közjogi testü-

letek bírálata esetében pedig még nagyobb tolerancia

szükséges. Ugyanakkor úgy tûnik, hogy a magyar pol-

gári bíróságok most tárgyalt gyakorlata lényegesen szi-

gorúbb a közszereplôket kritizáló sajtóval szemben,

mint az Alkotmánybíróság intenciója.24 Az is igaz,

hogy az alkotmánybírák döntése kevés fogódzót adott

a határozatnak a polgári ítélkezésre való alkalmazha-

tóságára. És a törvényalkotó sem sietett a jogalkalma-

zók segítségére. Akárhogy is alakult ki a jelenlegi ítél-

kezési gyakorlat, az igazi kérdés, vajon az kiállná-e a

nemzetközi emberi jogi bírósági fórumok próbáját.

JEGYZETEK

11. 48/1991. (IX. 26.) AB határozat

12. 36/1994. (VI. 24.)AB határozat

13. BH 1994. 127. 

14. BH 1997. 578.

15. Pesti Központi Kerületi Bíróság 29.P.87.533/1996/4.

16. A Fôvárosi Bíróság mint másodfokú bíróság 48.Pf.23.

777/1997/10.

17. Pesti Központi Kerületi Bíróság 29.P.90.974/1997/12.

19. Szolnoki Városi Bíróság 4.P.20.288/1996/5. szám

10. Budapesti II. és III. Kerületi Bíróság 17.P.III.24.

194/1998/7.

11. A Pesti Központi Kerületi Bíróság 9.P.91059/1995/14.

12. A Fôvárosi Bíróság mint másodfokú bíróság 47.Pf.

23888/1998/8. szám

13. Oberschlick kontra Ausztria 2.
14. Pesti Központi Kerületi Bíróság 17.P.90997/1999/9.

15. BH 1989. 352., BH 1990. 332.

16. A Fôvárosi Bíróság 47.Pf.28615/1999/4. szám

17. Pfv.IV.20 367/2000/4. szám

18. Vö. 1972. évi IV. törvény 48-49. §-ai

19. E tanulmány kéziratának lezártáig nem történt meg az

ítélet írásba foglalása, így a döntés és az indokolás tar-

talmáról csak a szóbeli ítélethirdetés alapján tudok be-

számolni. A legrészletesebb sajtótudósítást ld. Orbán ta-

nácsadója vesztett lapunk ellen. Magyar Hírlap, 2000.

május 30. Pesti Központi Kerületi Bíróság 29.P.86.

343/2000/4.

20. New York Times v. Sullivan, 376 U. S. 254. E szavak az-

után késôbb többször visszaköszönnek: „Az a mély

nemzeti meggyôzôdés, hogy közügyekben a vitának

korlátlannak, erôteljesnek és teljesen nyitottnak kell

lennie, magában foglalja a kormány és a közhatalom

képviselôi elleni kemény, harapós és néha kellemetle-

nül erôs támadásokat is.” Ld. Watts v. United States, 394

U. S. 705, 708/1971. Részletes ismertetését ld. Halmai

Gábor: A véleményszabadság határai. Atlantisz, Buda-

pest, 1994. 144-149.

21. “The only sure way to protect speech and press [...] is to re-
cognise that libel laws are abridgements of speech and press
and therefore are barred in both federal and state courts by the
First and Fourteenth Amendments. I repeat what I said in the
New York Times case that ‘[a]n unconditional right to say
what one pleases about public affairs is what I consider to be
minimum of the First Amendment’” Rosenblatt v. Baer, 383

U. S. 75, 95/1966.

22. Hasonló tartalmú döntések születtek a magyar Alkot-

mánybíróság határozatában ugyancsak hivatkozott Cas-
tells kontra Spanyolország-, Oberschlick kontra Ausztria- és

a Thorgeirson kontra Izland- ügyekben is. Lásd részlete-

sen: Halmai (1994), 223–233.

23. 28114/95 számú kérelem

24. Ennek a gyakorlatnak további szigorodása várható, hisz

a magyar miniszterelnök a közelmúltban kilátásba he-

lyezte a Polgári törvénykönyv személyiségi jogi rendel-

kezéseinek szigorítását a politikusok bírálatának haté-

konyabb szankcionálását. Ld. „Támadások kereszttüzé-

ben kellett dolgozni” Orbán Viktor kormányfô a Vasár-

napi Újságnak adott nyilatkozatában bírálta a médiát és

a médiatörvényt. Népszabadság, 2000. június 19.

2000. 2. SZÁM / FUNDAMENTUM32 / tanulmány


